Kycklinggratäng med blomkålsris


Lördag idag och jag ska faktiskt ut och så trot eller ej. Har ju bestämt mig för att börja testa lite vintersådder i år för att se om det lyckas. Idag blir det spenat, sallat och ruccola. Återkommer såklart med resultatet :-)

Igår fredag så svängde jag ihop en kycklinggratäng. Det blir alltid lika gott, grönsaker, kyckling och en god krämig sås. Ta dom grönsaker du har hemma, funkar med det mesta. Jag använde denna gången spenat, paprika, squash och små tomater.




Ingredienser
kycklinglårfilé
1 squash
färsk spenat, några nävar
1 röd paprika
ett gäng körsbärstomater
en näve oliver
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
1 tsk gurkmeja
2 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 msk tomatpure
2 msk kräm av soltorkade tomater
salt och peppar
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Skär upp kycklingen i bitar och bryn lätt, salta och peppra. Lägg över i en ugnsform.

Skär grönsakerna i mindre bitar och stek på i smör eller olja. Krydda med salt, curry, gurkmeja och paprikapulver, häll över kycklingen. Tillsätt oliver, spenat och tomaterna.

Koka ihop grädde, creme fraiche, soltorkade tomater och tomatpure och häll sedan över formen. Avsluta med riven ost.

In i ugnen i ca 20 min.


Servera med blomkålsris. Riv blomkålen och lägg i en bunke, salta. Micra först 1 min, ta ut och rör runt, micra 2 min till, klart!




Kommentarer