Krämig fisksoppa med lax, hälleflundra och pilgrimsmusslor

Igår var jag så himla sugen på fisk så jag bestämde mig att ta fram resterna från nyårsfisken som jag fryst in dvs hälleflundran och några pilgrimsmusslor, köpte även en bit lax och så gjorde jag en härligt krämig fisksoppa smaksatt med saffran. Alltså den här soppan är så himla god, har gjort den många gånger tidigare. Servera med aioli så blir den ännu godare!



Ingredienser
ca 600 g laxfilé
hälleflundra, jag hade bara ca 300 g
10 st pilgrimsmusslor
½ purjolök
1 st gul lök
1 st fänkål
2 st vitlöksklyfta
1 pkt saffran
2 dl vitt vin
3 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
4 msk fiskfond 
lite tomatpuré eller kräm av soltorkade tomater
torkad timjan
salt och peppar

Fräs på lök och fänkål.

Börja med att hacka lökarna, skiva fänkålen och purjolöken. Stek i smör i en stor kastrull. Krydda med timjan, salt och peppar och ringla över lite tomatpuré. Fräs någon minut och blanda sedan ner vin, vatten, fond, låt bubbla upp, tillsätt saffran, grädde och creme fraiche. Låt småputtra ca 15-20 min.

Härligt gul färg av saffran!

Skär fisken och musslorna i kuber. Salta lätt och lägg sedan ner fisken i kastrullen, vänta lite med musslorna. Låt sjuda till laxen är klar, ca 7 min. När det är 2 min klar lägger du även ner musslorna. Servera i skålar med aiolin.

Fisken och musslorna är i. Som ni ser glömde jag timjan, den kom i senare ;-)


Aioli
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fraiche
½ dl majonäs
salt

Pressa ner vitlöksklyftorna i en skål och tillsätt resterande ingredienser. Servera en klick på fisksoppan.

Ett glas vitt vin till och fredagskvällen är räddad 😀


Mättande och god!



Kommentarer