Campusbrödet - glutenfritt

Det här brödet måste ni bara testa att baka! Så himla gott! Inte LCHF men dock glutenfritt. Jag smakade brödet första gången på vår nya fina konferensanläggning Campus Nya varvet, brödet var så himla gott så jag bad om receptet vilket dom gärna delade med sig av 😃

Brödet innehåller rätt så många ingredienser men det är inte svårt att baka, det är ett sk bikarbonatbröd med filmjölk. Receptet jag fick var för 6 limpor men jag gjorde bara 2 limpor, dvs jag delade receptet på 3 därav lite konstiga mått ;-) Jag använde min stora Ankarrumsassistent för den här degen.

Ankarsrum assistent
Ankarsrum i farten ;-)


Ingredienser 2 limpor
1,3 L ekologisk filmjölk
133 g honung
1,3 dl rapsolja
200 g maizenamjöl
53 g majsmjöl
387 g glutenfria ekologiska havregryn
1,3 dl linfrön
2,7 dl pumpafrön
53 g fiberhusk
ca 1 tsk salt
0,4 dl bikarbonat
80 g nyponskalsmjöl
1, 3 dl hackade fikon

Sätt ugnen på 170 grader.

Lägg fil, olja och honung i blandaren, kör igång maskinen. Blanda ihop alla torra ingredienser utom bikarbonatet och salt. Tillsätt lite i taget medans maskinen går, tillsätt dom hackade fikonen. Häll sist i bikarbonatet och saltet.

Degen är rätt så kletig men så ska den vara.

Smöra två brödformar väl och fördela smeten i. Baka i ca 60 min. Ta ut och låt svalna lite, häll brödet ur formen och låt svalna ytterligare. Ät och njut!!


Härlig färg, lite röda av nyponmjölet.
glutenfritt bikarbonatbröd

glutenfritt bröd




Kommentarer