Ramslökskryddade pannbiffar med brunsås

Jag har fått lite önskemål om att lägga ut "steg för steg" bilder på mina recept, inte bara en färdig bild på maten så det tänkte jag testa lite framöver så får vi se om ni gillar det ;-)

Första dagen hemma i Sverige igår efter vår härliga semestervecka i Grekland (läs om den HÄR) och vi var sugna på husmanskost :-) Det fick bli en klassiker, pannbiff med brunsås men med en liten twist i form av kryddningen som blev ramslök. Hittade en kryddburk med ren ramslök från Santa Maria som jag inte sett förut, dessutom ekologisk så den testade jag. Det blev lite lagom smak av ramslöken, man kan säkert ta mer om man vill.

Santa Maria Ramslök

Jag använder aldrig ströbröd i mina biffar, jag undviker ju gluten som ni säkert vet dessutom tycker jag inte det behövs.



Ingredienser
1,6 kg blandfärs (jag gjorde ett stort lass!)
2 ägg
en stor gul lök
2 msk kalvfond
2 msk torkad ramslök
1 msk oregano
rikligt med salt och peppar
smör att steka i (ekologiskt såklart!)

Sås
5 dl vispgrädde (jag använder laktosfri då jag är känslig mot laktos)
1 dl philadelphiaost (gör såsen lite tjockare och ger god smak)
1 msk kalvfond
2 msk rödvinbärsgelé (min hemmagjorda, recept hittar ni HÄR)
ev lite soja för färgens skull, använd gärna tamarisoja som är glutenfri
salt och peppar

Börja med att hacka löken smått och stek i smör. Ska inte ta färg utan bara bli mjuk och söt.

Börja med att steka löken som du hackat smått.

Lägg färsen i en stor skål, knäck i äggen och alla kryddor, lägg över löken som fått svalna lite. Salta och peppra väl. Blanda runt och låt gärna stå någon timme i kylen för att färsen ska få dra åt sig alla smaker.

Klart för att blandas om.

Sätt ugnen på 100 grader. Forma färsen till stora biffar och stek i rikligt med smör. Ta inte för många biffar i stekpannan, då blir det kokt istället för stekt. Lägg över dom färdiga (som inte behöver vara färdiga till 100%) i en ugnsform och lägg sedan in i ugnen för att hålla varmt medan du gör såsen.

Färdiga för stekpannan!

Inte för många biffar i pannan samtidigt och det ska vara rikligt med smör.
In i ugnen för att bli helt klara och hålla värmen.

Se till att det är smör kvar i stekpannan, om inte, tillsätt en klick till. Häll över grädden, koka upp. Tillsätt philadelphiaost, fond, gelé, soja och smaka av med salt och peppar. Låt koka upp men vispa så det inte fastnar i botten.

Strax klar!

Jag serverade mina biffar och såsen med kokt morot från mitt grönsaksland, lite fetaostsallad med tomat och oliver. Och ett glas gott rött vin, ett av våra favoritviner som vi gärna kommer tillbaka till nämligen Valle Reale, ett ekologiskt kryddigt vin från Italien.

Bon appétit!

Lite grekiskt ville vi ha!

Bon appétit!





Kommentarer