Grekisk gryta - Stifado

Riktigt höstväder idag, blåser som attans, regnar och sol om vart annat. Lite mysigt är det förstås men jag skulle behöva vara ute i trädgården och jobba lite men det får nog vänta. Tänkte börja förbereda årets första höstgryta istället och det lutar åt att det blir den här fantastiskt goda grekiska grytan som jag bloggat om tidigare. Har ni testat? Inte! Då måste ni göra det :-)

Odlar lagerblad i växthuset, behöver aldrig köpa!


 Vad är det som gör den här grytan grekisk då, jo, kryddningen, det är nämligen kanel, lagerblad och kryddnejlika i och så ska man ha mycket lök. Jag använde mig av min egenodlade rödlök som i år blev rätt så liten, alldeles lagom för grytor med andra ord. Använde mig av högrev men tror att grekerna även använder kaninkött för denna grytan. Så här gör jag min Stifado:

Ingredienser
1 kg högrev (eller mer)
1½ tsk hel kryddpeppar
6 st kryddnejlikor
4 st vitlöksklyftor
3 st färska lagerblad
1 st kanelstång
1 tsk torkad oregano
1½ dl rött vin
4 msk rödvins vinäger
salt och peppar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 dl rött vin
vatten
saften från ½ citron
ett gäng med rödlökar
färsk persilja
olivolja och kokosolja
ev färsk persilja

Ansa och skär köttet i mindre bitar, lägg i en skål.


Lägg kryddpeppar och nejlikor ihop med skalade vitlöksklyftor i en mortel och stöt ihop till en röra. Häll blandningen över köttet och tillsätt rivna lagerblad, kanelstång, oregano, rött vin, vinäger, salt och peppar. Blanda runt och låt gärna stå i 2 timmar i kylen.

Egenodlad rödlök.

Skär löken i klyftor, häll oljan i en stekgryta och tillsätt löken, fräs några minuter, tillsätt köttet, tomatpurén och de krossade tomaterna, salt och peppar. Häll i ytterligare en skvätt rödvin, ca 1 dl och täck upp med vatten.

Redo för några timmar på spisen!

Koka upp och låt stå och småputtra i 1½ timme, ta av locket och koka utan lock så grytan tjocknar i ca 1 timme. Smaksätt med pressad citron, lite mer salt och peppar. Precis innan servering så tillsätter du hackad färsk persilja. Jag hade ingen persilja hemma så jag hoppade över det denna gången.

Jag åt blomkålsris till min gryta (riv blomkål och koka ca 1-2 min i saltat vatten), dom andra åt ris.

Stifado

Stifado och blomkålsris



Kommentarer