Glutenfria zucchinifrallor

Det är inte helt enkelt att hitta goda glutenfria bröd i affären så därför brukar jag alltid baka mina egna bröd. Det är väldigt svårt att få ett glutenfritt bröd att likna ett "vanligt" bröd med vetemjöl men man kan ju i alla fall försöka komma så nära som möjligt :-)

glutenfria zucchinifrallor
Riv zucchini och salta lätt.

Det här receptet på zucchinifrallor hittade jag i senaste nr av Allt om LCHF och det blev faktiskt riktigt riktigt bra, till och med min sambo som också börjat utesluta gluten blev nöjd. I receptet står det att det är till 12 stycken vilket jag tycker är otroligt konstigt, jag fick ihop 6 st (!) och då är dom ändå rätt så små. Så.....vill du göra 12 st så dubblar du receptet helt enkelt.

Ingredienser 6 st frallor
150 g zucchini
5 ägg (ja, det är mycket ägg i glutenfria bröd)
1 dl riven ost
1 dl mandelmjöl
1/2 dl pofiber
1 dl solroskärnor
3 msk linfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk torkad oregano

Sätt ugnen på 200 grader. Riv zucchinin och lägg i ett durkslag. Salta lätt och låt stå i ca 15 min. Krama sedan ur så mycket vätska du kan.



Vispa äggen lätt i en skål och blanda i zucchinin och ost

Blanda ihop alla torra ingredienser och rör sedan ner i äggröran. Låt svälla i 10 min.


Forma till bullar och lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper (eller smöra). Grädda i ca 25 min och låt sedan svalna.

Förvaras i kylen!

glutenfria frallor

zucchinifrallor

lchf frallor




Kommentarer