Glutenfri formfranska - LCHF

Jag äter inte bröd speciellt ofta längre men när jag äter det så ska det givetvis vara glutenfritt och också gärna ett LCHF-bröd. Dels är dom ju nyttigare men man blir också mättare av dom än av vanligt bröd så man äter inte så mycket :-)

Kletig smet


 Det här brödet har jag bloggat om tidigare, kommer från början från 56kilo.se. Jag har gjort det några gånger tidigare och jag tycker det funkar perfekt som ersättare för "vanlig" formfranska. Brukar rosta brödet eller göra toast av det, gott gott!

Direkt ur ugnen

Ingredienser
4 dl mandelmjöl
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
6 ägg
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
125 g smör
5 dl fet yoghurt, tex grekisk, turkisk eller rysk
lite mjölk
vallmofrön (jag hade inga denna gången, gick bra ändå)

Sätt ugnen på 175 grader.

Börja med att blanda ihop alla torra ingredienser i en skål. Vispa sedan äggen i en bunke och smält smöret.

Vispa ner smöret och yoghurten i äggen och till sist de torra ingredienserna. Blanda runt väl.

Lägg bakplåtspapper i en avlång ugnsform och fördela smeten i den, den är klibbig så använd en slickepott med lite vatten på. Pensla med lite mjölk och strö över vallmofrön.

In i nedersta delen av ugnen i ca 50 min. Ta ut och låt svalna.


formfranska 56kilo

formfranska lchf



Kommentarer