Svartvinbärssaft

Häromdagen var jag iväg med barnen till Bärby självplock som inte ligger långt från där vi bor. Bärby odlar och andra skördar, himla bra koncept tycker jag även om jag själv odlar en hel del. Det som man kunde plocka just nu var tex vinbär, både röda och svarta vilket vi gjorde. Blev ca 4 l svarta vinbär och 2 l röda.

svarta vinbär

Jag gjorde saft av hälften av dom svarta och gelé av dom röda. Ska även göra gelé av dom svarta idag. Tänkte börja dela med mig av receptet på saften, superenkelt! Saft är inget jag egentligen vill ge mina barn allt för ofta så oftast har vi inte det hemma men ska dom få så ska det vara hemmagjort tycker jag ;-). Så här gör man svartvinbärs saft:

Ingredienser
2 l svarta vinbär
6 dl vatten
4 dl socker
ev 1/2 kryddmått natriumbensonat (beroende på hur snabbt du dricker upp saften ;-) )

Skölj av bären och ta bort ev blad, dom behöver inte rensas från kvistarna. Häll ner i en stor kastrull tillsammans med vattnet. Koka upp och låt koka ca 15 min, pressa bären mot kanten av kastrullen för att få ut så mycket vätska som möjligt.

silduk
Sila av med silduk och ställning.

Sila av saften ner i en ren bunke. Mät upp vätskan, mitt blev 8 dl, häll över det i en kastrull och tillsätt sockret, 5-6 dl per avrunnen l vätska, jag tog alltså 4 dl. Koka upp och rör om tills sockret smält, koka några minuter, ställ åt sidan och låt svalna lite, häll sedan upp på väl rengjorda flaskor.

Blanda med vatten till önskad styrka i ett glas, tillsätt is och ett sugrör, njut!

svart vinbärssaft

svartvinbärssaft
Läskande!




Kommentarer