Salta bad och grillad lammstek

Äntligen kom värmen! Igår efter lunch sprack det upp här och vi åkte ut med båten och intog middagen ute till havs. Även idag åkte vi ut direkt efter frukost och vi har haft en riktigt skön dag på Rörö. Lagom varmt, lagom vind, glada barn, god mat, dock lite för kallt i vattnet för min smak även om jag faktiskt badade ;-)

sommar 2016

När vi kom hem startade jag grillen direkt och slängde på en lammstek. Älskar lamm och brukar alltid krydda den med dom klassiska kryddorna rosmarin, timjan, vitlök, citron och olivolja. Serverade lammet till nyskördade kokta rödbetor, foliegrillade tomater och tzatziki. Mycket gott!

Ingredienser lammstek
en lammstek
olivolja
rivet skal från en citron
en stor vitlöksklyfta
några kvistar färsk rosmarin
några kvistar färsk timjan
salt och peppar

Morta ihop alla ingredienser till marinaden och smeta in hela steken med blandningen, salta lite extra. Förbered grillen för indirekt grillning och försök hålla runt 130 grader. Kör lammet till 58 grader och låt sedan vila 10 min under folie.

lammstek


Ingredienser foliebakade tomater
olika tomater
färsk rosmarin och timjan
olivolja
salt

Lägg alla tomater på dubbelt folie och forma till en skål, ringla över olivolja och lägg över alla kryddor. Stäng igen paketet och gör några hål så ångan kan gå ut. Lägg bredvid lammsteken och kör i ca 45 min.

foliegrillade tomater

När jag kokar rödbetor så brukar jag alltid lägga i hela rödbetan med blast och allt i kastrullen (se bilden). Kokar ca 45 min och sedan är det bara att dra av skalet under rinnande kallt vatten. Lägg tillbaka rödbetorna i kastrullen och smält i lite smör, håll varma.
kokta rödbetor

Servera lammet till tomaterna och rödbetorna och en klick tzatziki.

grillad lammstek






Kommentarer