Grillad flankstek med grönsaksspett

Har ni testat att grilla flankstek? Testade detta själv för första gången härom dagen. Vilket kött! Så himla gott, inga senor, bara smälte i munnen, supergott, det var inte sista gången kan jag säga.

flankstek

Flanksteken sitter vid ljumsken på kon. Det är en rätt så platt bit och vinner på att marineras några timmar innan grillningen. Jag gjorde en marinad på grillolja, olja, soja och blandade kryddor som jag sedan lade ner köttet i, där fick den ligga någon timme bara men har du tid så kör längre.

Grillade den sedan rätt så snabbt på grillen, vi gillar ju "blodigt" kött i vår familj ;-) men du kör givetvis så länge du vill.

grönsaksspett
Härliga spett! Köpte nya "dubbla" spett från Weber, jättebra!


Grillade även grönsaksspett som bestod av majskolv, squash, champinjoner och paprika. Penslade dom med grillolja, saltade och pepprade och sedan på grillen.

Blandade också ihop en enkel sås, hälften majonäs, hälften turkisk yoghurt, i med någon smaksättare, jag hade en god smaksatt senap som jag tog en klick av, lite salt och peppar.

Servera allt ihop och till detta ett glas rött vin, perfekt!

Vi grillade korv och entrecote också ;-)

Härlig grilltallrik!

Nej, nu ska vi iväg till Slottskogen, barnen ska vara med och springa Minivarvet respektive Lilla varvet idag. Ska bli riktigt kul att se!




Kommentarer