Kärleksmums a´la LCHF

Kärleksmums! Så himla gott tycker jag och så himla enkelt att göra. Jag har redan ett recept på kärleksmums här på bloggen men eftersom jag sedan snart 4 år tillbaka utesluter gluten ur min kost så fick det denna gången bli en glutenfri variant. Jag hittade receptet på LCHF-arkivet där man för övrigt kan hitta många bra recept, in och kika!

LCHF kärleksmums



Ingredienser
75 g smör
1 dl kokosflingor
100 g mörk choklad
2 dl vispgrädde
4 msk kakao
1 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2 msk kokosmjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
1 dl sötströ
3 ägg

Börja med att vispa äggen ihop med sötströ till det blir fluffigt. Det tar längre tid med sötströ än vanligt socker så ha tålamod ;-)

Blanda ihop dom torra ingredienserna. Koka upp 1 dl grädde och lägg i smöret. Låt stå tills smöret smält helt.

Blanda ihop allt med äggvispet och häll över i en form ca 20x30 cm med bakplåtspapper i botten.

In i ugnen på 175 grader i ca 20 min. Testa med en sticka så det inte blir något klet. Ta ut och låt svalna lite.

Häll resterande grädden i en kastrull och bryt ner chokladen i bitar, rör tills chokladen smält. Häll blandningen över kakan och strö kokosflingor över. Skär i lagom bitar och njut!




Kommentarer