Ugnsrostad kål med köttbullar och gräddsås

Har ni problem med att komma på goda grönsakstillbehör?? Här kommer ett tips! Jag älskar kål i alla dess former och jag vill tipsa om att köra kålen i ugnen, det blir smaskens!

Igår blev det både broccoli och blomkål i ugnen. Tricket här är att inte köra för länge men heller inte för hög värme, då blir dom svarta. Min kål serverade jag till smaskiga köttbullar med gräddsås, gott, gott!

ugnsrostad kål




Ingredienser kål
en halv broccolibukett
ett halvt blomkålshuvud
en näve flagad mandel
olivolja
salt och peppar
någon grillkrydda du gillar

Skär blomkålen i skivor och dela upp broccolin i buketter. Ringla olivolja i botten på en ugnsform och lägg i kålen. Ringla över mer olja och fördela mandeln över, krydda.

In i ugnen på ca 200 grader i ca 20 min, håll koll så dom inte blir för mörka men dom måste ju också bli mjuka.

rostad blomkål

Ingredienser köttbullar och gräddsås
800 g blandfärs
1 ägg
1 msk pofiber
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl In flavour tomato (eller någon annan god marinad)
smör
kokosolja
3 dl vispgrädde
1 msk rödavinbärs gelé
1 msk kalvfond
1 msk tamarisoja
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser och rulla till bollar, stek i smör och kokosolja. Ta upp köttbullarna och häll i en skvätt vatten i stekpannan, tillsätt sedan övriga ingredienser, koka upp och lägg i köttbullarna igen.

Servera med kålen och njut!

köttbullar med gräddsås



Kommentarer