Kålblandning med flower sprouts och gott rött vin

Redan söndag här, dagarna rusar iväg som vanligt. Om 3 veckor ska vi flytta ut ur vårt hus och in hos svärmor. Sedan kommer grävarn och river vårt hus :-o Spännande värre! Ja, ni förstår ju säkert att det inte kommer bli lika mycket bloggande framöver men jag hoppas ändå ni står ut och hänger kvar.

Nu börjar iallafall ljuset komma tillbaka på kvällarna så att man faktiskt kan fota maten ute, så mycket roligare faktiskt och lusten att blogga blir större :-)

I fredags gjorde jag en köttfärssås (spaghetti till barnen) med en stekt kålblandning och en basilikamajonäs. Jag stekte på spetskål och vanlig kål men även något som jag aldrig testat förut nämligen "flower sprouts". Det är en förädlad brysselkål i form av en rosett med en mildare smak än brysselkålen men lite nötigare. Jag lät den gå med i pannan med den övriga kålen och ja, den var god, kan inte säga jag tyckte den smakade brysselkål utan mer "vanlig" kål. Men snygg är den!

flower sprouts


Köttfärsås, basilikamajonäs och kål


Till maten blev det ett gott rött vin som jag testade för första gången nämligen Carmen. Precis min smak på vin, rätt så kraftigt. Vinet kommer ifrån Anderna som har ett väldigt omväxlande klimat. Temperaturskillnaderna mellan natt och dag kan vara enorma och det går 200 dagar mellan blomning och skörd. Carmen är fruktigt, har inslag av svarta vinbär, viol och choklad.

Produktinformation
Carmen - Gran Reserva Cabernet Franc, 2012
Artikelnr: 6221

Pris: 119kr

Jättegott vin enligt min smak! Ekologiskt dessutom ;-)

Carmen
Carmen - Gran Reserva Cabernet Franc,


Kommentarer

  1. Flowersprouts har blivit en favvo hos mig, när man nu kan få tag på dem. Har köpt fröer och planerar att odla egna i år. Spännande med husprojektet. Och jag som tycker att mitt projekt med trädgårdsmurar och "plantkanter" känns stort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, du får berätta hur det går då. Ja, husprojektet är spännande värre, blir ju en del trädgård att ta tag i sedan också men det är ju bara kul :-)

      Radera

Skicka en kommentar