En av mina favoritprylar i köket

Jag har många favoritprylar i köket och jag tänkte jag skulle tipsa er om några av dom här i bloggen. Börjar med en liten pryl som inte ser mycket ut för världen och kanske onödig tycker en del av er. Men om man har barn som älskar oliver och man inte orkar sitta och pilla ur kärnan ur varje oliv dom vill ha så är en olivurkärnare en otroligt bra pryl!

olivurkärnare

olivurkärnare

Men, det är väl bara att köpa urkärnade oliver då tänker du?? NEJ, köp inte dom! För det första är dom inte alls lika goda, för det andra så rinner ju all den goda smaken ut ur oliven när man tar bort kärnan och sedan lägger in dom i vätska. All smak hamnar ju i vätskan istället och oliven blir torr och tråkig. Urkärnade oliver har oftast också tillsatser i lagen som ju egentligen bara ska bestå av vatten, vinäger, salt och ibland olivolja. Tyvärr är dom flesta oliverna på butikshyllorna i dag urkärnade vilket jag tycker är synd. Nej, fram med olivurkärnaren istället, så bråttom har du inte ;-)

Dom allra godaste oliverna hittar du på tex saluhallar eller liknande men om jag ska ta fram en favorit som finns i varje mataffär och som dessutom är rätt billig och som funkar för dom allra flesta så är det Fontanas svarta kalamata oliv....MED KÄRNA! :-)

Fontana kalamata


Kommentarer