Packning och lammstek med klassiska smaker

Redan söndag igen, vart tar helgen vägen ;-) Klassisk kommentar på söndagar men det känns verkligen så varje söndag. Har varit hemma helga helgen, tränat, städat, lagat god mat och packat. Ja, packningen är i full gång, vi ska ju riva vårt hus och bygga nytt som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Vecka 14 behöver vi vara ute från huset och för att inte stå med allt i sista sekund så börjar vi packa lite pö om pö. Igår var det glas och porslin som fick åka ner, mycket man kan klara sig utan faktiskt ;-) Jobbigt dock att stå och slå in ett glas i taget i tidningspapper ;-)

Mitt vitrinskåp i köket




Till middag blev det en lammstek. Gjorde den med alla klassiska smaker som jag tycker passar allra bäst till en lammstek såsom vitlök, örter, citron och olivlja. Så här gjorde jag:

Ingredienser
en bit lammstek
1 dl olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
skalet från en citron
franska örter eller liknande
torkad timjan
salt och peppar

Lägg alla ingredienser till marinaden i en ugnsform, blanda runt. Lägg i lammsteken och rulla runt den i marinaden, se till att den kommer in överallt. Låt gärna vila i 1 h i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 120 grader. Bryn lammet runt om i en stekpanna, lägg tillbaka i ugnsformen. In i ugnen med en termometer och kör tills lammet är uppe i 60 grader, tar ca 1 h och 20 min. Ta ut och linda in i folie, låt vila minst 15 min. Skär upp.

lammstek

lammstek

Jag gjorde tzatziki till och även ugnsrostad sötpotatis, ett gott glas rött och middagen var komplett! :-)

Trevlig söndag på er!


lammstek med tzatziki och sötpotatis



Kommentarer