Marinerade kycklinglårfiléer med pimpad vitkålsgratäng

Vilken härlig vinterdag vi hade igår! Vi vaknade till -15 grader och strålande sol så vi var ju givetvis tvungna att ta oss ut och känna på solens strålar. Vi åkte ner till havet och det var riktigt härligt, skönt att se solen även om det var bra kallt ;-)

Mitt lilla hjärta <3

Mitt stora hjärta <3

Härligt väder!

Åt en himla god middag senare på kvällen, älskar denna typen av enkel matlagning med mycket smaker. Det blev marinerade kycklinglårfiléer med vitkålsgratäng som jag pimpade med champinjoner, spenat och squash.

Ingredienser kycklinglårfilé i ugn
ett pkt kycklinglårfiléer ca 1 kg
3 msk olivolja
saften från en halv citron
2 pressade vitlöksklyftor
lite chilipeppar
torkad oregano
franska örter
salt och peppar
ca 1 dl äppelmust

Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingfiléerna i två delar och lägg i en skål. Häll över övriga ingredienser och blanda runt. Häll över i en ugnsform, tillräckligt stor för att kycklingen ska kunna ligga i ett lager. Häll lite äppelmust i bitten, ca 1 dl.

In i ugnen ca 25 min, höj gärna till grillvärme i slutet så det blir lite bra färg på kycklingen.

kyckling med vitkålsgratäng

Servera med vitkålsgratängen. Jag gjorde enligt mitt vanliga recpet (se länken ovan) men lade även till stekta champinjoner, spenat och stekt squash.



Kommentarer