Ugnsbakad ekologisk julskinka med glutenfri griljering

Vad har ni för er så här dan före dopparedan? Städar och lagar mat som alla andra kanske ;-) Jag är faktiskt klar med mina sysslor, har städat, bakat en mandelkaka, gjort julgodis, bakat fröknäcke. Återstår lite julklappsinpackning men resten av maten blir imorgon på självaste julafton.

ekologisk rimmad julskinka
Ekologisk rimmad julskinka

Julskinkan gjorde jag igår kväll. Köpte en ekologisk liten skinka på bara 2 kg, vi ska ju äta kalkon på julafton så jag tyckte det räckte med en liten skinka. Jag tycker definitivt man ska köra skinkan på låg värme för att få den så saftig som det bara går. Så här gjorde jag.

Ingredienser
en bit skinka
1 äggula
1/2 dl dijonsenap
1/2 dl sötstark senap
mandelmjöl

Sätt ugnen på 125 grader.

Börja med att skölja av skinkan i kallt vatten men behåll nätet på. Lägg i en ugnsform, i med en stektermometer, ställ in längst ner i ugnen och kör tills termometern visar 70 grader. Tog för mig ca 2 1/2-3 timmar. Ta ut skinkan och låt svalna.

Skär bort svålen men lämna kvar fettet. Blanda ihop äggula med senapen och smeta det över toppen på skinkan. Häll över mandelmjöl så det täcker senapen.

Höj ugnen till 225 grader och ställ in skinkan i ca 15 min. Låt svalna lite och skär upp och njut av första skivan :-)

griljerad julskinka
Griljerad julskinka






Kommentarer