Krämig, saffransdoftande fisksoppa

På sommaren har jag knappt en tanke på att göra soppa alls men nu på hösten och när vintern närmar sig så blir det plötsligt helt naturligt med soppa och jag funderar på olika recept att testa. Den soppan som jag ändå gillar allra bäst är en krämig fisksoppa, så himla gott och värmande!

krämig saffransdoftande fisksoppa

I lördags blev det just en sådan soppa, en krämig solgul härlig soppa med smak av saffran och fänkål. Jag försöker alltid skära grönsakerna som ingår i soppan så smått som det går för att inte barnen ska klaga allt för mycket och "risken" att dom får i sig lite mer utav grönsakerna är ju större om dom inte ser dom ;-) Denna gången hade jag vanlig gul lök, vitlök, purjolök och fänkål men det går ju givetvis att använda andra grönsaker också tex paprika och morot, broccoli osv.

Ingredienser
en bit lax
en bit hälleflundra (eller annan vit fisk)
en gul lök
2 vitlöksklyftor
en purjolök
en fänkåsmör
ett pkt saffran
1 msk torkad timjan
salt och peppar
2 msk skaldjursfond eller fiskfond (jag använde hemmagjord hummerfond)
2 dl vitt vin
2 dl vatten
5 dl vispgrädde
ev stora räkor

Skär upp fisken i mindre lagom soppbitar, salta. Hacka grönsakerna och bryn på i smör i en kastrull. Tillsätt saffran, timjan, salt och peppar.

Häll på all vätska, låt koka upp och koka ca 15 min. Tillsätt fisken och sjud i ca 7 min. Vill du har räkor så tillsätter du dom i slutet. Dom ska inte koka för då blir dom sega.

Servera med ris eller blomkålsris. För blomkålsris: riv ett blomkålshuvud i matberedaren, lägg över i en skål, in i mikron på 2 x 2 min, rör om mellan gångerna. Tillsätt salt och servera.

Testade ett vitt vin till soppan som passade utmärkt. Ett lättdrucket gott vin med fantastiskt läcker etikett ;-) Alltid lite roligare om flaskan är snygg tycker jag :-)

Vad föreställer etiketten då? Jo, etiketten är en direkt avbild av kärleksmeddelanden från innerväggarna som man kan hitta på den berömda innergården i Verona där Julia stod och trånade efter sin Romeo. Turturduvor från hela världen har ristat in sina älskades namn på väggen.

Pasqua som har gjort vinet har sin bas i Valpolicellaregionen runt Verona.

Pasqua Famiglia Bianco Romeo Juliet 2014 har en torr smak med intensiv arom och långvarig smak. Jättegod tyckte vi alla i sällskapet!

Pasqua Famiglia Bianco Romeo Juliet 2014
Artikelnummer: 70924
Druvor/Råvaror: 100% Gaganegra druvan
Alkoholhalt: 13%

Pris: 89 kr

pasqua romeo juliet bianco
Det finns tre olika viner i Romeo och Julia serien. Återkommer med smakrecension om dom andra så småningom!






Kommentarer