Grillad kyckling med purjolöksgratäng

Ja, ni vet väl vid det här laget att jag grillar året om även om det blir mindre så här nu när mörkret faller så tidigt. Jag stod faktiskt i valet och kvalet mellan att slänga in kycklingarna i ugnen eller rulla fram grillen men körde som sagt var på det sista alternativet, det blir ju faktisk så mycket godare ;-)

Hur gör ni andra, grillar ni fortfarande eller är grillen undanställd för säsongen?



Två hela kycklingar fick lite goda kryddor på sig, man tager lite vad man haver tycker jag, sedan in med smör under skinnet, på grillen som höll runt 180-200 grader, grilla indirekt i ca 1 timme, brukar bli alldeles lagom.

grillad kyckling

purjolöksgratäng

Till kycklingen blev det en purjolöksgratäng. Så himla god denna gratängen och man kan använda sig av fler grönsaker i om man vill det, jag nöjde mig med purjolök och svarta bönor denna gången. Jag har gjort två olika varianter på denna gratäng innan, dels en med purjolök och cannelinibönor men också en med blomkål i. Supergoda allihopa!

Ha nu en fortsatt trevlig kväll så håller vi tummarna för att Sverige vinner matchen ikväll!!



Kommentarer