Indisk curry med blomkålsris

Jag har en favoritkokbok och det är "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström. Det finns ett recept i den boken som jag nog funderat på att göra i minst 5 år men så har det aldrig blivit av......förens nu ;-) Receptet är på en indisk curry. Grunden består av en currysås som ska stå och puttra länge. Sedan kan man tillsätta vad man vill egentligen, fisk, kyckling, lamm, nöt, fläsk. Ja, det funkar med allt. Jag valde att tillsätta kyckling och så här gjorde jag:

indisk curry med kyckling

Ingredienser
rapsolja
2 gula lökar, finhackade
4 finhackade vitlöksklyftor
3 msk färsk riven ingefära
1/2 tsk mald gurkmeja
1/2 tsk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1/4 tsk cayennepeppar
5 dl vatten
5 medelstora finhackade tomater
1 msk honung
salt och peppar
1 kg kycklingfilé eller kycklinglårfilé
3 dl kokosmjölk eller kokosgrädde

Värm upp oljan i en stor stekpanna eller kastrull. Lägg i den gula löken och låt fräsa sakta ca 10 min. Lägg sedan i vitlöken och ingefäran och fräs på några minuter till.

Tillsätt övriga kryddor och fräs någon minut. Tillsätt vattnet, tomater och honung. Låt stå och puttra minst 25 min under lock. Jag lät den stå ca 2 timmar ;-)

Skär upp kycklingen i mindre bitar och bryn i tex kokosfett, salta och peppra. Tillsätt till curryn och koka tills kycklingen är klar. Till sist tillsätter du kokosmjölken och kokar ca 10 min.

Servera till ris om du vill äta arsenik eller gör blomkålsris som jag gjorde ;-)

indisk curry
Blomkålsris är enkelt att göra. Riv ett blomkålshuvud och stek i kokosfett tills det mjuknar litegrann, salt och peppar, klart!




Kommentarer