Mixed grill med tjocka revben, räkspett, foliegrillad färskpotatis och grönsaker

Nu är vi hemma ifrån Danmark igen, vi har haft det riktigt bra och faktiskt fint väder, tror det var bättre än här hemma ;-) Tänkte göra ett separat inlägg om Lalandia men ville bjuda på en liten mixed grill tallrik först.

Eftersom vi inte var hemma i onsdags så kollade vi på finalen av Grillmästarna när vi kom hem i torsdags och jag blev lite inspirerad av deras mixed grill tallrikar (grattis Martin föresten även om jag höll på Jimmy som ju faktiskt bor här i Torslanda). Brukar i och för sig grilla lite olika saker när jag väl grillar men slog på lite extra denna gången. Det blev grillade tjocka revben som blev fantastiskt goda, räkspett, grillade padrones, grillad färskpotatis, grekisk sallad och en limeaioli. Supergott allting men framför allt revbenen, testa dom! En riktig mixed grill består också av fisk men det hoppade jag över denna gången ;-)

grillade tjocka revben
Glazad och klar!


Ingredienser tjocka revben
ett pkt tjocka revben
någon rubb du gillar, gör den själv eller köp färdig
olivolja
extra salt och peppar om det inte finns i rubben
äpplemust

Glaze
2 msk oystersås
1 msk honung
1 msk soja
2 msk olivolja
saften från en lime

Börja med att rensa revbenen, dra bort membranet på baksidan, se hur man gör i mitt inlägg HÄR. Smeta in köttet med lite olivolja och häll över rubbingen och platta in kryddorna med händerna. Låt ligga framme i rumstemperatur tills det är dags att grilla.

Starta grillen för indirekt grillning. Lägg på köttet och släng på en näve rökspån, på med locket och försök få ner tempen till mellan 110-120 grader. Låt gå så i 3 timmar, släng på lite mer rökspån några gånger till. Efter tre timmar tar du upp köttet och lägger det i dubbel lager folie, häll sedan över lite äpplemust (eller öl). Slå igen paketet och lägg tillbaka på grillen. Kör nu i 2 timmar, samma temp.

Gör nu glazen. Efter 2 timmar i folie tar du upp köttet och penslar på glazen. Lägg köttet över glöden och vänd och glaza några gånger, totalt ca 15 min. Ta upp och låt vila en stund och skär sedan upp.

grillade tjocka revben
Mums! Inte alls torrt utan helt underbart gott!


Ingredienser färskpotatis i folie
färskpotatis
salt 
olivolja
skalet och saften från en citron
persilja
2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Börja med att koka potatisen i saltat vatten ca 5 min. Blanda under tiden ihop övriga ingredienser till en dressing i en skål. Häll sedan över potatisen i dressingen och blanda runt.

Lägg sedan potatisen i ett foliepaket med dubbel lager folie. På grillen, ca 220 grader i ca 30 min.

foliegrillad färskpotatis


Ingredienser limeaioli
2 hela ägg
ca 3 dl rapsolja
1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
salt och peppar
en pressad vitlöksklyfta
skalet från en lime

Knäck i äggen i en hög bunke, tillsätt senap och vinäger. Låt stå och få rumstemperatur. Tillsätt sedan oljan och ställ ner en stavmixer och mixa några sekunder. Häll över i en skål och tillsätt vitlöken och limeskalet, salta och peppra. In i kylen och låt stå någon timme innan servering.

limeaioli


Ingredienser räkspett
tigerräkor eller liknande som är godkända
olivolja
limeskal
2 vitlökar
lite ingefära
en chili
salt och peppar

Blanda ihop olja med rivet limeskal, pressad vitlök, riven ingefära, en hackad chili, salt och peppar. Lägg i räkorna och låt gärna marineras någon timme. Trä upp på spett och grilla hastigt över hög värme.

grillade räkspett
Jag hittade dessa godkända räkor på Ica Maxi.
En av mina egenodlade bifftomater!


Till den grekiska salladen använde jag mig av mina egenodlade tomater och gurka som nu är klara, så himla goda! Lite skivad rödlök, även den egenodlad och ett pkt fetaost. Dressingen gör jag på olivolja, rödvinsvinäger, oregano, salt och peppar.

Älskar grekisk sallad!
Grillade också egenodlade padrones. Lägg dom först i olja, sedan på grillen hög värme, vänd några gånger. Salta med havssalt och servera.

Har massor med dessa härliga padrones i växthuset just nu. Mild chilismak.



Tror det var allt ;-) Serveras bäst med ett glas rött vin!

mixed grill
Maten är serverad!




Kommentarer