Grillad kyckling med smörstekt färsk vitkål, sötpotatis och basilikamajonäs

Måndag, ny vecka, nya tag. På torsdag är det skolavslutning och på fredag är jag och barnen lediga. Till helgen är det kalas igen, denna gången för familjen så nu måste jag planera för mat, tårta osv. Bara kul saker!

grillad kyckling weber

Måndag brukar inte innebära grillning men idag blev det faktiskt det ändå. Tog fram kycklingdelar igår och rubbade så idag var det bara att slänga delarna på grillen. Gjorde min fantastiskt goda basilikamajonäs till (recept HÄR) och ugnsrostad sötpotatis. Stekte också på färsk vitkål i massor med smör, blev fantastiskt gott. Vitkålen är ju så himla god nu, mjäll och fin, så passa på och ät!


Kycklingen körde jag först direkt grillning några minuter sedan lade jag över den för indirekt grillning och körde tills den blev ca 72-74 grader, då blir den alldeles perfekt :-)



Måste tipsa om ett gott vin också som vi testade i helgen också. Ett ekologiskt vitt vin ifrån Italien, Pasqua Chardonnay Grillo. Ett fruktigt och lätt vin som givetvis passar perfekt till fisk och skaldjur men även till att bara dricka som det är. Har artikelnr 12438 och kostar ynka 59 kr på Systembolaget.

pasqua chardonnay grillo




Kommentarer

  1. Hej! I inlägget så står det: "(..) först indirekt grillning några minuter sedan lade jag över den för indirekt grillning (..)" alltså indirekt på två ställen. Började du med indirekt eller direkt grillning? Kycklingen ser väldigt god ut, du har verkligen lyckats med grillningen av den.

    Med vänliga hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, direkt grillning ska det vara, jag ändrar genast. Bra att du är uppmärksam ;-)

      Radera
  2. Så lite så! :-)

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera

Skicka en kommentar