Kycklinggryta med bönpasta och Faustino

Nu har jag testat en bönpasta igen ;-) Förra gången berättade jag ju om en svart bönpasta som jag fick av min kompis men när jag var och handlade häromdagen så hittade jag den här bönpastan från Risenta som jag ju var tvungen att testa. Pastan är gjord på ekologiska gula sojabönor, stort + för ekologiskt såklart! Inget för LCHF:are kanske då kolhydratinnehållet är lite högt men dom innehåller mycket protein och för min del kan jag tänka mig att äta det ibland. Det smakar ju kanske inte som vanlig pasta men jag tycker det fungerar som en helt klart godkänd ersättare ;-)

bönpasta

Jag serverade min bönpasta med en krämig kycklinggryta, mycket god!

Ingredienser kycklinggryta
1 kg kycklingfilé
4 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 msk soja
1 msk kräm av soltorkade tomater
1 tsk dijonsenap
valfria grönsaker, jag tog paprika, squash och broccoli
salt och peppar
oregano
timjan
oliver
2 pressade vitlöksklyftor

Skär kycklingen i mindre bitar och bryn i smör eller kokosolja. Häll över i en gryta. Gör likadant med grönsakerna.

Tillsätt sedan övriga ingredienser i grytan och låt koka upp. Låt stå och småputtra under tiden du kokar pastan. Servera med bönpastan eller vanlig pasta om du äter det.

kycklinggryta med bönpasta


Ibland får man lyxa till vardagen litegrann så vi tog oss ett glas rött vin till middagen. Testade Faustino på box vilket var ett riktigt gott vin. Inget överdrivet tungt vin men heller inget blaskigt, låg någonstans mittemellan, passade perfekt till maten i alla fall och även som "snackvin".

Vinet Faustino har ju hängt med länge och nu har dom alltså bestämt sig för att även släppa den som boxvin.

Artikelnummer: 75716, pris 199 kr, alkoholhalt 13%, druvor Tempranillo 85% och Merlot 15%, finns i Systembolagets beställningssortiment.

Faustino





Kommentarer