Pannacotta med lakritschoklad och hallon

pannacotta
Såg ni Melodifestivalen i lördags? Måns vann precis som jag gissade ;-) Grym låt tycker jag! Givetvis måste man ju ha lite mellomys när man kollar in finalen och även om större delen av familjen var sjuka hela helgen så gjorde jag ändå en god efterrätt som vi åt till finalen. Ja, några av oss i alla fall. En pannacotta med lakritschoklad och jag använde mig av den här chokladen, så himla god:
lakritschoklad

Pannacotta är ju superenkelt och du behöver absolut inte använda socker tycker jag utan jag använder mig av stevia strö. Så här gjorde jag:

Ingredienser
2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
100 g lakritschoklad
½ tsk vaniljpulver
½ dl stevia strö (eller annan sockerersättning)
frysta hallon
lite honung

Börja med att lägga gelatinbladen i kallt vatten.

Koka upp grädden tillsammans med vaniljpulvret under tiden som du rör hela tiden. När grädden kokar så sänker du värmen och lägger i chokladen som du innan har hackat. Rör runt hela tiden tills chokladen har smält helt.

Rör ner gelatinbladen.

Häll sedan upp i 3 eller 4 små glas och ställ in i kylen några timmar tills pannacottan har stelnat.

Häll lite frysta bär i en kastrull och värm upp, tillsätt lite honung och rör runt. Det går givetvis att sila såsen men jag tycker det är gott med kärnorna i. Häll såsen över pannacottan och ställ in i kylen igen en stund så att allt kallnar. Servera!

pannacotta med lakritschoklad och hallon



Kommentarer