Lax med ugnsrostade grönsaker och citronsås + lite träningstips

Oj, vart tog dagarna vägen, redan söndag! Ja, ibland finns helt enkelt inte tiden för bloggen varje dag även om jag gärna skulle vilja.....

Lax med ugnsrostade grönsaker och citronsås.

I fredags så åt vi lax. Jag älskar lax i alla dess former. Köpte en stor bit som jag la in i frysen eftersom jag tänkte grava en bit till påsk. Något att tänka på om ni vill grava egen lax är att den tar sin lilla tid så bra att börja i tid även om själva tillagningen är enkel. Tillbaks till fredagens middag. Laxfilé i ugn tillsammans med ugnsrostade grönsaker och en god citrondippsås. Enkelt, relativt snabblagat men framför allt fantastiskt gott! Så här gjorde jag laxen och dippsåsen:

Ingredienser
laxfiléer
olivolja
salt och peppar
rivet skal från en citron
dill

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen i en ugnsform, pensla på olivolja, salta och peppra. Riv över skalet från en citron och strössla över hackad dill (går bra med fryst). In i ugnen ca 20 min.

Ingredienser citronsås
1 dl creme fraiche
1 dl turkisk yoghurt
saften och skalet från en halv citron
lite hackad dill
1 msk honung
salt och peppar

Blanda ihop allting och låt gärna stå i kylen en stund innan servering.

Servera ihop  med de ugnsrostade grönsakerna.

Lördagen inledde jag med en löptur. Vädret var helt fantastiskt på morgonen men sedan kom molnen men jag hann i alla fall springa klart. Så himla skönt att börja dagen med träning och sedan äta frukost. Har ni inte testat så gör det! Man dör inte för att man inte äter frukost först utan det är en vanesak. Energin flödar sedan under resten av dagen och man är fylld av endorfiner. Jag tar alltid kaffe med kokosolja i innan jag tränar på morgonen och ska jag ut och springa så tar jag även en sk pre-workout. Jag använder DENNA som jag blandar med BCAA som innehåller aminosyror och proteiner. Och efter löpningen så blir det lite streching och sedan ett kort magpass............sedan är det dags för frukost :-)

Nu har vi redan söndagen här och vi får se vad vi gör av denna dagen. Ska nog träna lite igen, det blir ett benpass och så ska jag tillaga något med kycklingfärs senare i eftermiddag, får fundera lite på vad det kan bli.......tar gärna emot tips!! Ha nu en skön söndag så hörs vi senare!





Kommentarer