Dagens BBQ-race.....så gick det #bbqrace

bbq race
Halvvägs, dvs 4 timmar på grillen.
Som ni kunde läsa här på bloggen i morse så har jag spenderat dagen med att grilla. Jag har nämligen deltagit i ett bbq-race på Facebook. Jättekul att följa alla och se hur det gick med gradantal, kryddningar osv.

Jag lyckades bli klar på dom 8 timmarna som jag hade tänkt mig och jag höll ungefär mellan 100-120 grader hela tiden, lite upp och ner får man räkna med. Hur gjorde jag då då? Jo, jag visade ju i förra inlägget hur jag förberedde köttet redan igår kväll, det kan du läsa om HÄR.

I morse vid åttatiden så startade jag upp grillen för indirekt grillning. Jag gjorde en sk "snake". En bild på hur en snake ser ut hittar du HÄR. Fyll en aluminiumform med vatten och lägg bredvid snaken, under där som köttet ska ligga. Viktigt att ta fram köttet i god tid innan grillning, ca 1 timme blir lagom. In med termometern i den tjockaste delen av köttet och lägg på grillgallret. Släng på lite rökflis och lägg på locket. Försök nu hålla runt 100 grader, max 120. Min lilla bit som bara var på ca 800 g tog alltså 8 timmar så har du en större bit så räkna med upp åt 14 timmar, dvs du måste börja mycket tidigare än vad jag gjorde. Många som var med i racet började redan kl.24 på natten!

När köttet kommit upp någonstans mellan 91-95 grader så är det klart, stick med en potatissticka, du ska lätt komma igenom köttet. Jag tog min bit vid 91 grader. Viktigt sedan att låta köttet vila invirat i folie, gärna så länge som en timme. Skär sedan upp köttet och servera med dina tillbehör. Jag gjorde en coleslaw som såg ut så här:

Ingredienser coleslaw
en bit vitkål
3 gulbetor
2 stora morötter
några basilikablad
3 stora msk majonäs
3 stora msk turkisk yoghurt
2 tsk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
2 msk hackad dill (går bra med frusen)
2 tsk kumminfrön
salt och peppar

Börja med att värma på kumminfröna i en stekpanna, bara någon minut. Häll sedan över i en skål och tillsätt majonäs, yoghurt, senap, vinäger, dill, salt och peppar och rör runt.

Strimla vitkål, gulbetor och morötter i en matberedare och häll upp i en skål. Tillsätt såsen och rör om väl.

Bottna en tallrik med coleslaw och lägg på skivor av det goda köttet.

short ribs
Fint kött!

short ribs med coleslaw
Köttet serverades med coleslaw

Köttet blev jättegott, mört och inte alls torrt. Nästa gång tror jag dock att jag inte ska vara så feg med kryddorna, mer rubbing och kanske även en glaze på slutet ;-)

Nästa race är 18 april, vad som ska grillas då får vi se. Vill du vara med? Börja med att gå med i fb-gruppen och vi vill gärna se mer tjejer, det kändes lite ensamt ;-)

#bbqrace




Kommentarer