Långkokt lammlägg i Crock poten med sötpotatis och getostkräm

lammlägg

Viss mat man gör blir bara sådär helt fantastiskt god, alla smaker sitter perfekt och man bara njuter när man äter. Sådan mat blev det i söndags då jag körde lammlägg i min Crock pot. Jag köpte jättefina lammlägg på saluhallen i lördags och i söndags åkte den ner i pottan tillsammans med massa andra goda smaker. Dom fick gå i 8 timmar och givetvis går det bra att göra detta i en gryta i ugnen också men jag kan verkligen rekommendera en Crock pot, dom är fantastiska! Köttet serverades med ugnsrostad sötpotatis och en getostkräm.

Ingredienser
4 st stora lammlägg
1 burk krossade tomater
3 dl rött vin
vatten så det knappt täcker benen
5 vitlöksklyftor
2 kvistar rosmarin
skalet från en citron
salt och peppar

Salta och peppra lammläggen och lägg ner dom i grytan. Häll över krossade tomater, vin och vatten. Krossa vitlöksklyftorna lätt och lägg i grytan tillsammans med rosmarin och citronskal. Salta och peppra lite mer.

Ställ in Crock poten på lägsta värmen och kör i 8 timmar.

Blanda ihop smulad getost med creme fraiche och turkisk yoghurt, hälften hälften, salta och peppra. Gör ugnsrostade sötpotatisar och servera alltihop tillsammans. Serveras med fördel tillsammans med ett glas rött vin ;-)

Du hittar alla mina andra Crock pot recept HÄR.

lammlägg i crock pot

@crockpotsverige



Kommentarer

  1. Låter härligt! Här kommer vi göra något liknande på fredag, några fler recept ska jag läsa först bara. :)

    SvaraRadera
  2. Kul....och gott! Hoppas det blev bra :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev alldeles utmärkt, men jag saknade lite salt i själva köttet. Buljongen blev fin dock.
      Har du någon tumregel angående saltningen så blir jag glad! :)
      Är än så länge nybörjare med slökokar'n, men älskar den!

      Radera
    2. Nej, det är inte lätt det där med salt därför skriver jag bara "salt och peppar" för det är ju så olika hur mycket salt man vill ha, jag mäter aldrig själv utan jag kör bara på ;-)

      Radera
    3. Min tanke är dubbelt så mycket ungefär :)

      Radera

Skicka en kommentar