Grillade hamburgare med ostbröd

hamburgare med ostbröd

Vi grillade hamburgare i söndags. Använde den fina färsen som jag köpte på Frölunda Lilla Saluhall.

Eftersom jag själv inte äter vanligt bröd så gör jag alltid någon form av glutenfritt hamburgerbröd till mig själv eller så tar jag helt enkelt bara vanliga salladsblad som bröd. Denna gången så testade jag ett ostbröd som jag läst mycket om på 56kilo.se. Oj jäklar vilket gott bröd. Mycket ost i och det var jättegott, passade väldigt bra som hamburgerbröd men det är också väldigt mättande. Väldigt enkla att tillaga så testa du också!

Ingredienser för 9-10 st
4 ägg
100 g philadelphiaost
1½ msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 msk chiafrön
5 dl riven ost (jag tog hälften Svecia och hälften Gouda)
svarta vallmofrön eller sesamfrön
havssalt

Börja med att vispa äggen fluffigt och tjockt. Blanda ihop fiberhusken, bakpulvret och chiafrön.

Tillsätt dom torra ingredienserna till äggen tillsammans med all ost och vispa runt lite så allt blandar sig. Låt stå och svälla i 10 minuter.

Klicka ut 9-10 st höga klickar på en bakpappersklädd ugnsplåt. Strössla över vallmofrön/sesamfrön och havssalt.

In i ugnen på 200 grader i ca 13 min. Dom ska få lite färg.

Ta ut och låt svalna. Dom sjunker ihop när dom kommer ut från ugnen men det är så det ska vara ;-)

Förutom bröden så hade jag salladsblad, skivad rödlök, hemmagjord dressing, avocado, tomat, bacon och ost på min hamburgare, gott gott!

Här ser ni närmare hur brödet ser ut. Jag hade sesamfrön på toppen av mina.





Kommentarer