Paleomuffins med dadlar och hasselnötsmjöl

En av mina julklappar var Annika Sjöö´s nya paleokokbok "Annikas paleokök". I den här boken så hittar du en hel del fakta om paleo och om Annikas egen personliga paleoresa. Det finns givetvis också massor med recept, framförallt recept på olika frukostar, mellanmål och en hel del bakning också. Jag föll direkt för ett recept på muffins med dadlar. Älskar dadlar! Brukar själv alltid använda dom i mina chokladbollar, har du inte testat dom så gör det :-)

paleomuffins

Som vanligt när jag bestämmer sig för att baka något hemma så har jag inte alla ingredienser men i det här fallet så tyckte jag det gick utmärkt att byta ut till det jag hade. I orginalreceptet ska det vara hasselnötsmjöl, jag hade inte det utan tog mandelmjöl, det gick bra det också men nästa gång ska jag testa med hasselnötsmjölet ;-) Jag hade heller inte kokoschips men tog vanliga kokosflingor istället.

Ingredienser för 10 små muffins
10 urkärnade dadlar
2 dl hasselnötsmjöl (eller mandelmjöl)
1 dl kokoschips (eller kokosflingor)
½ dl smält smakfri kokosolja
4 msk kakao
½-1 msk honung
2 tsk vaniljpulver
3 ägg
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa dadlarna i en matberedare så fint det går tillsammans med mjölet och kokosen. Häll i oljan tillsammans med kakao, honung och vaniljpulvret och mixa lite till.

Tillsätt till sist äggen och bakpulvret och mixa igen.

Häll upp i små muffinsformar och kör in i ugnen ca 7 minuter. Låt stå i kylen ca 30 min innan du äter.

Mycket goda muffins som man kan äta med sked. Till och med mina barn gillade dom och det måste ju vara ett bra betyg ;-)



Kommentarer