Helgen i bilder - lammracks, kycklinggryta och vänner på besök

Oj, här har det varit tyst hela helgen! ;-) Ja, så blir det ibland, tiden och timmarna drar iväg och plötsligt är det måndag igen. Men, vi har ju ätit hela helgen förstås så det måste jag ju få visa er :-)

lammracks

I fredags blev det enkel men väldigt god mat, nämligen lammracks. Ja, det är väldigt enkelt faktiskt. Det enda jag gör är att lägga racksen i marinad dagen innan som består av olivolja, vitlök, rosmarin och rivet citronskal. Sedan bryner man på köttet så det blir fin färg, lägger i en ugnsform och på 150 grader kör jag tills lammet får en temp av 55 grader. Serverades med ugnsbakade tomater och en klick tomataioli. Gott, gott! Testade ett gott vin till, ett amerikanskt vin som funkade bra till lammet och väldigt bra som sk "snackvin". Amazin Zinfandel finns på Systembolaget och har nr 72534, kostar 79 kr och ska passa väldigt bra till julens alla smaker.


I lördags så hade vi besök av våra vänner. Jag bjöd då på en grekisk kycklinggryta som heter Kokkinisto, recept HÄR. En mycket god gryta med mycket julsmaker i såsom kanel och kryddnejlika. Till efterrätt blev det den HÄR chokladpannacottan fast jag adderade 1 tsk pepparkakskryddor också, gott, gott! Tack för trevligt besök Tanja med familj!


Söndagens middag får bli ett separat inlägg men kan berätta att det handlar om älgkött ;-) Ha en skön måndagskväll så hörs vi snart igen!





Kommentarer

  1. Det är vi som skall tacka, långt mellan gångerna men alltid lika mysigt och gott!
    Nu satsar vi på en Mellokväll hos oss nästa gång ������

    SvaraRadera

Skicka en kommentar