Sugen på fiskgratäng till fredagsmiddagen?

Fredag! Tjoho! ;-) Skönt tycker i alla fall jag :-) Vad äter ni till middag idag? Kanske sugna på lite fisk och varför då inte en fiskgratäng med torsk och kantareller. Visst låter det gott? Det var det också ;-)

Jag hade ett gäng med torskfiléer som jag rullade ihop, använder du torskrygg så behövs ju inte det förstås. Jag kryddade med Herbarias fiskkrydda "Karibiens skatter". Går ju givetvis bra med vilken fiskkrydda som helst. Kantarellerna som jag använde är faktiskt nyplockade. Jonny var ute i skogen och plockade vad som kanske var dom sista för i år. Lite blöta faktiskt så det tog ett tag i stekpannan innan vattnet försvann. Använd en god smakrik ost på toppen, det blir godast och sätter pricken över i:et!

torskfiléer


Ingredienser
1 kg torskfiléer
någon typ av fiskkrydda + salt
smör
kantareller
1 gul lök
ett gäng med körsbärstomater
1 pkt bacon
2 dl riven smakrik ost
salt och peppar

Smöra en stor ugnsform. Salta och krydda fisken och rulla ihop och lägg i formen, toppa med lite mer fiskkrydda.

Hacka den gula löken och stek på tillsammans med kantarellerna i smör (först måste givetvis vattnet bort från kantarellerna). Lägg över fisken.

Skiva baconet och stek på i stekpannan och lägg sedan över fisken.

Halvera körsbärstomaterna och fördela över fisken, riv sedan över osten.


In i ugnen på 225 grader i ca 20 min, lite beroende på ugn. Kika så fisken är klar och servera sedan med potatismos eller som jag åt, broccolimos. Gott gott!
 
Trevlig fredag på er!







Kommentarer