Dags att sätta vitlöken!

vitlök

Nu har äntligen mina vitlöksklyftor kommit i jorden. Det blev rätt sent i år men det har ju med värmen att göra. Jag tror vi endast har haft en frostnatt här i Göteborg och jorden är fortfarande varm och skön så alltså perfekt för vitlökssättning ;-)

I år har jag bara tre olika sorter nämligen, Thermidrome, Germidour och Vigor. Jättefina och stora klyftor så nu hoppas jag på stoooora vitlökar. Denna gången beställde jag från "Jennys frön och sånt" vilket funkade jättebra.

Jorden är förberedd!

Jag förbereder jorden genom att slänga på lite härlig kompostjord, lite benmjöl och även vedaska, blanda runt väl. Klyftorna försöker jag sätta så tätt det går men dom måste givetvis ha plats att bli stora och runda. Dom ska ner ca 15 cm i jorden. Man får inte glömma att sätta sortlappar vid raderna så man inte glömmer vilka sorter man odlar. Ett tips är att även ta kort på lapparna för dom har en tendens att försvinna ;-) Så har du inte satt dina vitlökar ännu så är det hög tid och har du inte köpt så löp iväg till tex Blomsterlandet eller Plantagen, dom brukar i alla fall ha sorten Thermidrome som är den vanligaste. Lycka till!
Stora fina vitlöksklyftor.

Ser ut som en mullvad varit i farten ;-)





Kommentarer