Kickstart dag 2 - Laxomelett och Riswraps med kyckling

Jag berättade ju igår om att jag påbörjat en kickstartsvecka denna veckan och igår var det ju då dags för dag 2. Att hoppa över frukosten är inga problem för mig men det var väldigt gott med lunch kan jag säga ;-)

Lunchen bestod av en laxomelett som var mättande och god. Fram till middagen är det inga problem alls, det är så mycket som händer då, hämtning av barn osv så det finns inte mycket tid att tänka på mat. Middagen bestod iallfall utav riswraps med kyckling och grönsaker. Hade ingen aning om vad riswraps var men hittade iallafall något som jag tror var rätt produkt ibland "all världens mat hyllan" på ica. Tunna wraps gjorda av rismjöl. Inget jag skulle äta i vanliga fall med tanke på risinnehållet men dem var faktiskt helt ok och med det goda innehållet till så blev middagen jättegod! Så här gör man:


Ingredienser laxomelett 1 port ca 475 kcal
50 g halloumiost
1 tsk olivolja
10 st små squashskivor
2 ägg
salt och svartpeppar
2 skivor rökt lax
ev en dillkvist

Skär halloumin i mindre bitar. Bryn på squashen och osten i lite olja i en stekpanna. Vispa ihop äggen med salt och peppar och häll över grönsakerna.

Skär laxskivorna i bitar eller behåll dem hela och lägg på omeletten när den börjar bli klar. Lägg ev på en dillkvist.


Ingredienser riswraps med kyckling 4 portioner, 380 kcal per portion
½ grillad kyckling
2 selleristjälkar
2 morötter
10 cm gurka
8 risblad
4 msk Lallerstedst äppel- och currysås (jag hittade dock bara currysåsen)

Bena ur kycklingen. Strimla sellerin, morötterna och gurkan i långa stavar.

Häll vatten på en tallrik och blötlägg risbladen ett i taget tills dem blir mjuka. Lägg dem på en skärbräda och fyll med ingredienserna, toppa med såsen.

Jag fick inte till dem här wrapsen speciellt snyggt men goda var dem iallafall ;-)





Kommentarer

  1. Vilka goda rätter du frestas med! Samtidigt så låter de enkla att göra!

    SvaraRadera
  2. Hej, hittade din blogg nu. Är lite nyfiken på riswraps med kyckling. Skulle man inte undvika ris under kickstarten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du hittat hit! Nja, det står inget i hennes bok om att man ska undvika ris men ris är ju något som jag undviker i vanliga fall. Riswraps är antagligen lite annorlunda. Vet inte riktigt hur hon tänker här jag följde bara receptet ;-)

      Radera

Skicka en kommentar