Högrevsgryta med rödvin och karljohan svamp

högrevsgryta

Japp, då var höstens första gryta tillagad. Eller är det höst? Nej, det är det nog inte ännu men iallafall, jag gjorde en supergod gryta igår. Givetvis åkte en del av svampskörden ner som jag plockade häromdagen. Inspiration till receptet fick jag av duktiga Louise som har bloggen "Taste by Louise". Hon använde sig av viltkött och portvin i sin gryta men jag tog det jag hade helt enkelt. Köttet ska ligga och marinera i rödvinet och grönsakerna, gärna över natten men jag hade tyvärr inte tid med det utan det blev "bara" 3 timmar. Så här gjorde jag iallafall:

Ingredienser
en stor bit högrev
3 dl rödvin
2 hackade vitlöksklyftor
2 msk hackade enbär
1 tsk torkad timjan
1 gul grovhackad lök
2 morötter i grova skivor
3 dl vatten
3 msk viltfond
olja och smör till stekning
ett gäng karljohan svampar eller kantareller
3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
2 msk rödavinbärs gelé
1 msk soja

Blanda ihop rödvin, vitlök, enbär, timjan, lök och morötter i en skål. Skär köttet i mindre bitar och lägg i marinaden. Låt marinera några timmar, helst över natten.

Smält smör i en stekpanna och bryn köttbitarna runt om. Lägg över i en stekgryta, häll över rödvinsblandningen inkl grönsakerna. Häll över vattnet och fonden. Låt koka i några timmar, gärna upp emot tre timmar, då blir köttet mört och fint. Ta av locket mot slutet och låt koka kraftigt så skyn blir lite tjockare.

Stek på svampen så den får fin färg, salta och peppra. Häll i grytan. Tillsätt övriga ingredienser. Salta och peppra. Låt koka ytterligare en stund medans du tillagar tillbehören som tex kan vara ris eller som jag gjorde, butternut squash i ugnen. Häll olivolja över, salta och peppra och in i ugnen på 225 grader ca 35 min. Denna grytan blev riktigt, riktigt god, vilka smaker! Mumma!

Lite goda tillbehör och tända ljus, mys!


Drack ett väldigt gott vin till nämligen Stone Valley Shiraz ifrån Kalifornien. Detta vinet är ett modernt, friskt och fruktigt vin med mörka bär och plommon. Vinet kostar bara 69 kr på Systembolaget och har nr12655, ett riktigt fynd! Vi båda tyckte vinet var jättegott och passade alldeles utmärkt till grytan.

stone valley shiraz





Kommentarer