Mixed grill med baconlindad sparris

Måndag igen och vi är lediga ;-) Dagis/fritids är stängt så det blev en dag hemma. Vi ska snart åka iväg en sväng till en lekplats nere vid havet men först tänkte jag visa lite bilder ifrån lördagens mixed grill.

mixed grill

Vi hade ju vänner över i lördags och hade först planerat kräftmiddag men priserna var skyhöga efter veckans blåsiga väder så det fick bli grillat kött istället. Inte fel det heller förstås ;-) Bestämde mig för att köra lite olika delar på grillen, det blev en sk "mixed grill". Helgrillad oxfilé, kycklinglårfiléer, revbensspjäll, korv och baconlindad sparris. Mycket gott! Så här gjorde jag:

Ingredienser oxfilé
en bit oxfilé (jag hade bara mittenbiten på ca 1 kg)
2 msk worcestershiresås
2 msk soja
1 msk sambal oelek
en kvist färsk rosmarin
2 tsk dijonsenap
1 dl olivolja
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Rensa oxfilén och lägg i en påse, häll över marinaden och låt gärna stå några timmar.

Förbered grillen för indirekt grillning, hälften briketter, hälften utan. Ge oxfilén lite färg runt om genom att grilla den direkt, lägg sedan över till indirekt och kör tills den blir 52 grader, försök att inte hålla över 200 grader i grillen, runt 180 blir bra. Låt vila ca 15 mina i folie innan du skär upp.

Revbenen gjorde jag enligt DETTA recept.

Kycklinglårfiléerna lät jag marinera några timmar i Adams rib rubb sedan trädde jag upp dem på grillspett och grillade tillsammans med alla korvar.


baconlindad sparris
Baconlindad sparris

Baconlindad sparris är enkelt, ansa sparrisarna och lägg i en skål, häll över olivolja, salt och peppar och blanda runt. Ta sedan 3-4 sparrisar och linda runt en baconskiva och sedan på grillen tills dem fått fin färg.

Serverade med lite olika såser bland annat min goda basilikamajonäs.

Blandade korvar.


mixed grill
Mixed grill! Kolla in oxfilén, PERFEKT!

Det blev en tomatsallad också. Egenodlade tomater, basilika och getost. Olivolja, salt och peppar!

Mycket gott!

Katja äter kladdiga revbensspjäll ;-)


Kommentarer

  1. Ojojoj, det var ingen dålig grilltallrik det där, mums säger vi bara! Så kul att drinken föll i smaken, tack för länken.

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket gott. Nästan bättre än kräftor faktiskt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar