Helgrillad ryggbiff, clubstek och provensalsk grönsakslåda + vintips!

Började dagen med ett löppass, edan blev det goda kesoplättar till frukost. Lite rensning i trädgården har jag också hunnit med, sedan kom värsta regnskuren men nu ljusnar det upp igen så jag får skriva snabbt och kila ut sen igen, bäst att passa på ;-)

helgrillad ryggbiff

Igår blev det grillmiddag igen. En hel ryggbiff åkte på och även två clubstekar. Blev så glad när jag hittade dem på Citygross när vi var och handlade där igår. Dem har så himla mycket bra kött på Citygross och dessutom svenskt, tummen upp för det!

Ryggbiffen fick en rubbing, sedan gav jag den lite färg på grillen och sedan fick den gå klart på indirekt grillning till 52 grader. Clubsteken fick också rubbing, sedan grillade jag den några minuter på varje sida. Perfekt!
tian

Till köttet blev det en tian (provensalsk grönsakslåda) på haricot verts. Tian kan man göra av många olika grönsaker, man tar det man har hemma helt enkelt. Jag har tdigare lagt ut recept på olika tianer, den klassiska med haricot verts finns HÄR, denna gången lade jag i ett paket bacon i äggsmeten också, riktigt gott! HÄR hittar du en tian med haricot verts, squash och tomater och sist så har jag också gjort en tian med squash, sparris och tomater som du hittar HÄR.




Drack ett väldigt gott och fint rött vin till maten som jag fått hem för provning nämligen Passimiento Bagglio Gibellina. Ett vin från Sicilien gjord på torkade Nero d'Avola och unga Frappatodruvor. Tydligen Siciliens svar på Amaronevin. Och ja, det var jättegott! Kraftigt, passade perfekt till maten, ja ett vin i min smak. Finns i Systembolagets beställningssortiment och har nr 70305. Löp och köp! :-)
passimiento baglio gibellina




Kommentarer

  1. Så godt det ser ut. Oppskriften på Tian ser jeg at jeg må prøve meg på en gang i nær framtid :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar