Grillat lammracks och bad vid Vinga fyr

Grilla, grilla, grilla, jag hoppas ni inte tröttnar på mina grillinlägg ;-) Men det är faktiskt så att varje gång jag lagar mat nu på sommaren så är det grillen som får jobba, bäst att passa på! Denna gången blev det grillade lammracks. Så himla gott! Till lammet blev det en bondbönspuré, pesto, grillad sparris och en sallad.
Uppskurna lammbitar.

Lammracksen är enkla att tillaga. Jag gjorde en marinad bestående av olivolja, rivet citronskal, pressade vitlökar, hackad färsk rosmarin, salt och peppar. Lät lammet ligga i marinaden någon timme innan jag lade den på grillen. Först direkt grillning, dvs ge den lite färg runt om direkt över glöden, sedan indirekt tills den är klar. Jag tog köttet vid 55 grader, då är det lagom för oss som gillar rätt så rött kött ;-).

Receptet till bondbönspurén hittar du HÄR och peston finns HÄR.


Igår var vi bara hemma och tog det lugnt, fick besök av Jonnys stora son Robin och hans lilla familj + att farmor (barnens) var här. Väldigt varmt förstås så det blev till att sitta stilla under paviljongen ;-)

I förrgår var vi ute och badade vid Vinga fyr. Trots att jag är född och uppvuxen här i Göteborg och alltid har älskat havet så har jag aldrig varit där ute! Konstigt ;-) Vilket härligt ställe och vilket vatten! Riktigt salt och klart, så himla skönt! Lite bilder kommer här:








Idag har vi ytterligare en härlig sommardag framför oss. Idag drar vi hem till mina föräldrar som bor i Sätila, precis vid sjön. Nu ska här badas igen ;-)


Kommentarer