Bondbönor - odling, skörd och tillagning

Nyskördade bondbönor
Bondbönor! Så himla gott tycker jag och så himla fina :-) Har ni inte testat att odla (eller äta) så gör det. Inte speciellt svårt alls! Tänkte berätta lite om hur jag odlar mina bondbönor och vad man kan göra för goda rätter med dem, enjoy! ;-)

Odling:
Till skillnad mot andra bönor så tål bondbönan lite kyla och frost så man kan så dem relativt tidigt, när jorden har redit sig men minst ca 4-5 grader i jorden. Blötlägg fröna 1 dygn före sådd för tidigare groning. Fröet ska ner ca 5 cm i jorden och man sår med ca 15 cm mellanrum. När dem kommit upp en bit så kan man kupa upp runt plantan för bättre stöd. Plantan behöver växtstöd. Tänk på att sätta ett rätt så långt stöd, plantan blir oftast längre än vad man tror. Jorden behöver inte vara så näringsrik eftersom bondbönan själv försörjer sig på kväve men den behöver vara humusberikad, dvs blanda upp med kompost eller liknande.

Man kan också förså bondbönor i ett växthus om du har det. Använd sk pluggbrätten och sätt ner ett frö i varje. Plantera ut samma tid du tänkt så enligt ovan och så samtidigt så kan du skörda under längre tid.

bondbönor försådd
Försådd av bondbönor i växthuset.


odling bondbönor

Skörd:
Bönorna skördas när baljan blivit stor och man känner att bönorna har blivit stora. I år skördade jag mina första bondbönor redan den 10 juli vilket är rätt så tidigt, man brukar få vänta 1 eller 2 veckor till. Klipp eller bryt av baljorna.

skörd bondbönor
Två olika sorter av bondbönan.

bondbönor

Tillagning:
Plocka ur bönorna ur baljan, lägg bönorna i kokande vatten ca 4 min, lite beroende på hur stora dem är. Skölj av i kallt vatten och ta av skalet/höljet för att få ut den gröna bönan.

Här kan man sedan välja att tillaga den på olika sätt. Det allra enklaste är att fräsa upp dem i en klick smör i en kastrull tillsammans med lite pressad eller hackad vitlök, lite flingsalt på så är dem redo att serveras.

Man kan välja att bara helt enkelt blanda ner dem i en tomatsallad som jag har gjort HÄR.

bondbönspure
Bondbönspuré

Det allra godaste är nog ändå att göra en puré av bönorna, en bondbönspuré. Så här gör jag den:

Ingredienser
4 dl råa bondbönor (blir ca 2 dl kokta)
2 vitlöksklyftor
olivolja ca ½ dl
en näve parmesanost
saften från ½ citron
2-3 msk creme fraiche
salt och peppar

Koka bönorna i ca 4 min i saltat vatten. Skölj i kallt vatten och skala. Lägg bönorna i en matberedare eller mixer. Riv ner två vitlöksklyftor, kör igång mixern och häll i olivoljan lite i taget medans maskinen kör. Tillsätt sedan osten, citronsaften, creme fraichen, salt och peppar och mixa lite till. Lägg upp i en skål och servera till tex grillat kött eller lägg i botten på en bruschetta som du sedan toppar med mozzarella och tomater. Mycket gott!

Så, nästa år vet du vad du ska odla i ditt grönsaksland ;-)



Kommentarer

  1. Vilken härlig grön gucka! Sån ska jag absolut göra på mina bondbönor som snart är mogna!

    SvaraRadera
  2. Bondbönsröran är bara så supergod. Har gjort den om och om igen☺

    SvaraRadera
  3. Bondbönsröran är bara så supergod. Har gjort den om och om igen☺/Mia

    SvaraRadera
  4. Jag har läst på flera ställen att färska bondbönor måste kokas i minst 15 minuter för att giftiga lektiner som de innehåller skall försvinna. Hur är det om man bara kokar dem under 3-4 minuter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst det här med lektiner men vad jag förstår så försvinner dom efter några minuters kokning. Det går ju inte att koka bondbönor 15 min, då blir det bara ett mos kvar men är du orolig för lektiner så är det nog enklast att hoppa över bondbönorna helt enkelt.

      Radera
    2. Jag tror att det gäller vanliga bönor, inte bondbönor? Bondbönor är egentligen närmare släkt med ärtor än bönor.

      Radera
  5. Hej! Jag undrar om du inte skalar bondbönorna innan du använder dem?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, om du läser under "tillagning" lite längre upp så ser du hur jag gör. Jag äter aldrig bönan med skalet på utan jag skalar efter kokning.

      Radera

Skicka en kommentar