Ugnsbakad lax med grönsaker och fräsch citrondippsås


Lax....skulle nog kunna äta lax varje dag tror jag! Älskar lax, i alla dess former. Som tur är äter mina barn också lax så oftast när vi lagar fisk blir det just lax. Igår körde jag in en hel stor bit laxfilé i ugnen tillsammans med lite grönsaker såsom pumpa, squash och röd lök. Till detta blev det en superfräsch citrondippsås som blev himla lyckad, så god och fräsch och passade perfekt till den ugnsbakade laxen. Så här gjorde jag:

Ingredienser laxen
en bit laxsida
någon msk olivolja
salt och peppar
skal från 1 citron
saft från ½ citron
hackad dill

Lägg laxen på en bit bakplåtspapper i en ugnsform. Smeta ut olivolja på den, salta och peppra. Riv över citronskalet och pressa över saften. Hacka dill och fördela över. In i ugnen på 180 grader i ca 30 min, ska max bli 56 grader och det kan gå fortare så ha koll med termometer.

citrondippsås

Ingredienser citrondippsås
2 dl creme fraiche
2 dl gräddfil
saften från ½ citron, ta en hel om det inte blir så mycket, olika från citron till citron
1 msk honung, helst flytande
rejält med hackad gräslök
en näve hackad dill
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå svalt en stund.

Blanda ihop lite grönsaker och kör i ugnen samtidigt som laxen går. När laxen är klar, höj upp värmen till ca 225 grader och ge grönsakerna lite färg. Servera tillsammans och njut! :-)








Kommentarer

  1. Vilken underbar bild! Ja, det är verkligen fina kvällar. Och dagar.
    Lax är fint det. Det äter jag gärna men alldeles för sällan. Bodde väldigt nära en fiskvagn förut och då åt vi fisk ofta. Nu krävs lite mer planering. Tyvärr äter min son helst bara korv just nu och det är verkligen skittråkigt att laga mat när inte han äter. Men, men....

    SvaraRadera
  2. laxreceptet tar vi gärna emot... älskar lax men är dålig på att laga fisk...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar