Bovetebröd

bovetebröd

Receptet till det här brödet hittade jag inne hos Åse som har bloggen 56kilo.se. För er som undrar så är inte bovete ett sädesslag utan en ettårig glutenfri ört. I detta brödet använder man jäst och Åse använde också bakprotein men det hoppade jag över, gick alldeles utmärkt ;-) I orginalreceptet står det också psylliumskal men eftersom jag inte hade det hemma tog jag istället linfrön, gick bra det också ;-) Jag minskade också lite på vattnet, tog bort 1 dl. Man ska inte vara rädd för att experimentera själv, ibland lyckas man....ibland inte ;-)

Brödet blev jättegott och till och med barnen gillade det, inte så dem jublade kanske men dem åt det i alla fall och sa att det var gott ;-) Jag skär alltid upp brödet efter det är klart och fryser in direkt, på så sätt har man alltid färska skivor att tillgå. Viktigt med det här brödet är att det får svalna helt innan man skär i det, annars kan det klippa.

Ingredienser
50 g jäst
8 dl kallt vatten
1½ tsk salt
7 dl bovetemjöl
3 dl rismjöl
2 msk kruskakli
0,75 dl linfrön eller psylliumskal

Rör ut jästen i kallt vatten i tex din Kitchen Aid om du har en sådan. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt, rör/vispa i ca 5 min och låt sedan stå och svälla i minst 10 min.

Lägg bakplåtspapper i en liten ugnsform ca 25x35 cm. Häll i smeten, strö över lite bovetemjöl och låt jäsa ca 2 timmar.

Sätt ugnen på 225 grader, ställ in brödet, släng in en skvätt med kallt vatten (ger brödet en lite krispig yta) och låt gå ca 30 min. Låt svalna helt och skär upp i skivor.




Kommentarer