Lammstek med rosmarin, vitlök och citron och himmelskt god sås

lammstek
Lamm! Mmmm, jag älskar lamm och undrar varje gång jag äter det varför jag inte äter det oftare ;-) Lammbog är fantastiskt gott att tillaga, kolla tex in det HÄR receptet. Den här gången blev det dock en lammstek som fick gå på låg värme i ugnen tills lagom innertemperatur som för mig och min familj är ca 60 grader, lagom rött kött! Det ska inte vara för torrt, då blir det inget gott. Såsen gjorde jag på spadet som blev i ugnsformen och jisses vilken sås! Så himla gott! Det är så otroligt stor skillnad på att göra sås från riktig fond än från köpefond. Så här gjorde jag:
Ingredienser
en lammstek
4 stora vitlöksklyftor
skalet från en citron
några kvistar färsk rosmarin
ca 1 dl olivolja
salt och peppar

Sätt ugnen på 120 grader. Riv skalet från en citron, hacka vitlökarna tillsammans med den färska rosmarinen. Lägg allt i en skål och häll över olivolja, salta och peppra och rör runt. Gör små hål med kniven i lammsteken och kleta in den med kryddblandningen, försök få in marinaden i hålorna, låt gärna marinera någon timme.

lammstek i marinad

Bryn köttet i smör på varje sida. Lägg över i en form och sätt in en termometer i köttet. In i ugnen tills köttet blir ca 60 grader, tar ca 1½ - 2 timmar. Ta ut och låt vila i folie ca 10-15 min.

Ta tillvara spadet som blivit i formen och gör en god sås.

Ingredienser sås
spadet från steken
2 dl creme fraiche
1-2 dl grädde
2 msk svartvinbärsgele
lite soja för färgens skull
salt och peppar

Sila av spadet ner i en kastrull. Tillsätt creme fraiche, grädde, gelen och sojan. Koka upp och låt stå och småkoka några minuter. Salta och peppra.

Servera tex med ugnsrostade grönsaker.

Ni som testar att laga denna lammstek får gärna kommentera nedan vad ni tyckte! 😊




Vill du testa en annan variant på lammstek så testa min BBQ-grillade lammstek.


Kommentarer

  1. Hej,
    jag är så glad över att jag har hittat din blogg!

    Tack för bra inspiration till att tillaga god mat och att använda bra råvaror, det behövs mer sådant för att vi inte ska uppmuntra industrier av halv- och helfabrikat. Kul att vi delar intresse för både mat, odling och natur =D

    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat hit Lisa! Ja, jag tycker också det är viktigt med riktiga råvaror och försöker använda det så långt det går. :-)

      Radera
  2. Lammstek med vitlök är underbart! Vi lagar det alltför sällan, mest eftersom det blir lite för mycket mat för bara två personer.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra recept, har lagat efter detta recept flera gånger och rätten blir mycket god varje gång! TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar det! Jag lagar också det här receptet om och om igen ;-)

      Radera

Skicka en kommentar