Hemgjorda falafel med tahinisås, grönsaker och libabröd

falafel

Ja, igår gjorde jag då den där rätten som jag pratat om i veckan, den som jag aldrig gjort förut och jisses vad gott det blev! Hemmagjorda falafel i libabröd med grönsaker och dipsåser, mums! När jag äter falafel ute på stan så tar jag oftast med majrova i men efter att ha letat efter majrova i två affärer så gav jag upp, det får vi testa nästa gång helt enkelt ;-) Viktigt att tänka på när du gör falafel är att inte använda kikärtor på burk utan det ska vara torkade och de måste ligga i blöt under 24 timmar innan du kan använda dem. Det ska givetvis vara mycket persilja och koriander i dem, jag kunde nog tagit lite mer till och med men det gör man som man vill. Den här satsen blev rätt så stor så jag valde att använda hälften, då blev det ca 18 st., resten frös jag in till en annan gång. Så här gjorde jag:

Ingredienser falafel
1 pkt torkade kikärtor (jag valde Kung Markattas)
vatten
1 gul lök
4-5 vitlöksklyftor
en bunt färsk koriander
en bunt färsk persilja
1 tsk torkad koriander
1 msk spiskummin
1 msk fiberhusk
saften från 1 citron
salt och peppar
rapsolja

falafel i blöt

Dagen innan på eftermiddagen så lägger du kikärtorna i blöt i ca 24 timmar. Se till att fyll på vatten då och då eftersom de suger åt sig rätt så mycket.

Häll av vattnet och skölj snabbt. Kör kikärtorna i en matberedare tills de blivit finfördelade (se bilden). Häll över i en skål. Släng i lökarna och de färska kryddorna och kör tills allt finfördelat sig. Häll över kikärtorna.

kikärtor

Tillsätt övriga kryddor, fiberhusken och citronsaften. Blanda väl och ställ in i kylskåp i 1-2 timmar.


Forma kikärtsdegen till lagom stora bollar med blöta händer, tryck till ordentligt. Värm oljan till 180 grader och fritera några i taget i 3 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper.

hemmagjorda falafel

Ingredienser tahinisås
3 msk tahini
2 dl grekisk yoghurt
torkad chili efter smak
salt
jag tog även lite grädde för att jag tyckte såsen blev lite för tjock
Ingredienser vitlökssås
1 dl creme fraiche
1 dl grekisk yoghurt
några vitlöksklyftor, pressade
1 msk honung
salt och peppar
olivolja

Blanda ihop alla ingredienserna till såserna och låt gärna stå kallt en stund innan servering.

Till detta blev det libabröd, går givetvis bra med pitabröd också, tomat, gurka, sallat, rödlök och fetaost. Så himla gott och lyckat!

falafel i libabröd

Kommentarer

  1. Verkar blivit lite falafelfeber efter att de gjorde det på Mästerkocken förra veckan. Gott!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Undrar över majrovan. Jag bor inte i Malmö och har inte någon erfarenhet av köpt Falafel. Hur är majrovan tillredd? Eller är den rå rent av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår så är den rå. Man skivar den tunt bara.

      Radera
  4. Majrova är jättelätt att odla, på balkongen om du bor i stan. Sås tidigt på våren och växer snabbt precis som rädisor. fina frön finns hos Runåbergs fröer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar