Lammfärsbiffar med ugnsrostad sötpotatis

Idag har jag gjort något som jag aldrig trodde att jag skulle göra.......jag har haft en 5:2 dag ;-) Jag kör ju sedan tidigare periodisk fasta fast 16:8 metoden som innebär att man äter under 8 timmar och vilar magen under 16 timmar. Nu fick jag då för mig att testa 5:2 metoden också vilket ju som ni säkert vet innebär att man äter som vanligt 5 dagar i veckan och äter endast 500 kalorier per dag i två dagar. Detta är ett litet test, jag ska ge det några veckor och se om det ger resultat och om jag klarar av det :-)
lammfärsbiffar

Den här första dagen valde jag att köra rätt så många kalorier på lunchen ca 75% av det jag får äta och resterande blev till middagen hemma. Jag åt av den maten jag lagade igår som var lammfärsbiffar med sötpotatis och dippsås. Fick givetvis hoppa över dippsåsen till dagens lunch och lade till kokt broccoli istället. Så här gjorde jag lammfärsbiffarna:

Ingredienser
1 kg lammfärs
1 pkt fetaost
1 ägg
1 msk pofiber
1 dl vispgrädde
torkad timjan
torkad rosmarin
salt och peppar

Börja med att blanda ihop pofiber med grädden i en liten skål och låt det svälla en stund. Lägg fetaosten i en stor skål och mosa med en gaffel. Tillsätt färsen och ägget, krydda med alla kryddor (och var inte rädd för att ta i) och lägg även i gräddblandningen. Blanda runt väl och forma till små biffar. Blir ungefär 10 st.

Stek i olivolja eller smör och servera sedan ihop med ugnsrostad sötpotatis (eller vanlig). Jag gjorde en enkel dippsås till gjord på turkisk yogurt och kräm av soltorkade tomater.

Någon annan som testat någon form av periodisk fasta???

lammfärsbiffar

Kommentarer