Kycklinggryta med kycklinglårfilé och lakritskrydda

sigma 30mm 1:2.8 EX DN

Idag har jag fått hem ett nytt objektiv till min Sony Nex 5r som jag köpt på Tradera! Jippie! Blir ju så mycket roligare att fota om man har bra objektiv så nu hoppas jag på att mina bilder kan bli lite bättre ;-) Detta objektiv kommer passa perfekt för matbilder tror jag. Gjorde ingen ny mat idag dock så jag fick inte testat det, körde nämligen min andra 5:2 dag idag och det gick mycket bättre än första gången som var förra veckan. Då var jag superhungrig på kvällen och det riktigt sög i magen men som sagt var, idag känns det mycket bättre :-)

kycklinggryta

I lördags gjorde jag en supergod kycklinggryta. Jag använder oftast kycklinglårfiléer när jag lagar gryta, inte vanliga kycklingfiléer för de blir så himla torra. Har ni testat?? Jag hade även i en lakrits/herbs krydda ifrån Santa Maria som satte lite härlig lakritssmak på maten, jättegott! Så här gjorde jag min gryta:

Ingredienser
1 pkt kycklinglårfiléer
1 gul lök
3 st vitlöksklyftor
1 burk körsbärstomater
3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
½-1 dl philadelphiaost
1 stor purjolök
1 röd paprka
en bit squash
salt och peppar
lakrits/herbs krydda från Santa Maria
oliver
smör
kokosfett

Börja med att dela kycklingen i mindre bitar. Hacka gul lök och fräs ihop med kycklingen i smör och kokosfett i en stekpanna eller stekgryta. När kycklingen är brynt lägg över allt i en stekgryta.

Skiva purjolök, hacka paprika och squash och stek på i en stekpanna några minuter, häll över i stekgrytan. Krydda med salt, peppar och lakrits/herbs, ca 1 msk.

Kärna ur oliver och tillsätt till grytan. Häll i körsbärstomaterna, grädden, creme fraiche och philadelphiaost, pressa i vitlöksklyftorna. Låt koka upp och låt stå och puttra medans du gör tillbehör som kan vara tex kokt broccoli.

Enjoy och trevlig kväll! :-)

Kommentarer

  1. Spännande med lakrits-krydda. Kycklinglårfilé är favorit även hemma hos oss. Synd bara att den ekologiska varianten är så dyr och svår att få tag på.

    SvaraRadera
  2. Låter spännande med Lakritskryddan. Får jag nog kika efter. Föredrar också lårfilé. Både saftigare och mer smak.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar