Fiskpinnar med remouladsås och blomkålsmos

Vilken söndag vi har fått! Solen skiner, snön ligger fint och fåglarna sjunger, kunde vinden lägga sig så skulle det vara perfekt ;-) Men man kan ju inte få allt, det blåser ju jämt här på Västkusten ;-) Har redan hunnit med en sväng ner till havet idag för att ta lite kort. Upptäckte när vi kom ner att jag hade glömt minneskortet i datorn....typiskt! :-( Fick ta lite med min Iphone istället, de blev rätt bra ändå eller vad tycker ni?


Nu är vi iallafall hemma igen, lillkillen sover och Isabella har en kompis här så de ska leka. Jag tänkte slappa lite, förbereda middagen och sedan när det är dags för solen att gå ner så tänkte jag åka ner en snabbis till havet igen för att se om jag kan få några bra kort.

Tänkte iallafall dela med mig av mitt recept på fiskpinnar med remouladsås först. Detta åt vi igår och det var så himla gott! Testa gärna att göra blomkålsmos till som jag gjorde, fast det går ju givetvis bra med potatis också :-)

fiskpinnar med remouladsås


Ingredienser fiskpinnar
vit fisk, jag använde kolja
några ägg
lite mandelmjöl
salt och peppar
smör och olja att steka i

Dela upp fisken i lagom "fiskpinnestorlek". Knäck ner 3 ägg i en skål och vispa runt. Lägg i fisken och blanda runt. Häll upp mandelmjölket på ett fat, salta och peppra och blanda runt.

Ta upp fisken och blanda runt i mjölet, några i taget. Lägg över på ett fat.

Stek i en blandning av smör och olja, några minuter per sida tills de fått fin färg.

Ingredienser remouladsås
1 dl majonäs
1 dl creme fraiche
1-2 msk pressad citron
1 tsk dijonsenap
salt och peppar
1 tsk gurkmeja
2 msk hackad inlagd ättiksgurka
1 msk hackad kapris
2 msk hackad persilja
½ hackat kokt ägg

Rör ihop majonäs och creme fraiche, tillsätt sedan resterande ingredienser och blanda. Låt stå svalt till serveringen.

Ingredienser blomkålsmos
½ stort blomkålshuvud
salt
en skvätt grädde
en klick smör

Dela blomkålen i mindre bitar och koka i saltat vatten tills dem blivit mjuka. Häll av vattnet och häll över en skvätt grädden, vi pratar om knappt en ½ dl och en klick smör. Mixa med en handmixer till lagom konsistens.

Servera allt tillsammans gärna med lite extra grönsallad eller som jag gjorde, spenat och ruccola och ett glas gott vitt vin! Ha nu en trevlig söndag!

fiskpinnar

Kommentarer

  1. Mmm...så gott! Längesen jag gjorde fiskpinnar! Och din sås måste jag absolut testa! :)
    Så inlägget är sparat!
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Ja, väldigt fin dag förutom blåsten. Vi var ute en sväng och var man bara påklädd så var det hur härligt som helst. Tycker telefonkameran funkar förvånansvärt bra när det är riktigt fint väder iaf.
    Fiskpinnar och remouladsås är ju inte så dumt det... Blomkålsmoset får jag nog hålla för mig själv.

    SvaraRadera
  3. Mums - panerad fisk med remouladsås! Och moset lät intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa det Fröken Dill, det är jättegott :-)

      Radera
    2. Ja, testa det Fröken Dill, det är jättegott :-)

      Radera

Skicka en kommentar