Inlagd sill med clementin och julkryddor

Nu börjar det närma sig självaste julafton och här hemma bakas det och lagas mat för fullt. Försöker dela upp det på flera dagar så jag slipper stå hela dagarna med det. Igår blev det Rocky Road, Snickers, fröknäcke och gravad lax. Idag har jag gjort chokladtryffel, inlagd sill och julköttbullar. Imorgon kör jag vidare på julskinkan, Jansson och vörtbröd och på självaste julafton blir det resterande som inte går att göra i förväg.

inlagd sill

Sillen som sagt var. I år har jag faktiskt bara gjort en sill och det blev en clementin- och julkryddssill. Receptet hittade jag på DN.se fast jag har ändrat om litegrann. De använde tex apelsinskal istället men jag tyckte det var lite kul med clementin ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser till en glasburk
2 burkar inläggningssill
1 gul lök
3 dl vatten
2 dl socker
1½ dl ättiksprit 12%
2 lagerblad
10 vitpepparkorn
10 kryddnejlikor
1 kanelstång
skalet från 2 clementiner

Börja med att koka upp vatten, socker och ättika tillsammans med lagerblad, vitpepparkorn, kryddnejlikor och kanelstången. Låt svalna.

Skär upp sillen i mindre bitar. Skiva löken och riv av skalet från clementinerna, antingen med cestjärn eller potatisskalaren eller riv helt enkelt skalet. Varva dessa tre ingredienser i en glasburk.

Häll över lagen och låt stå minst ett dygn.

Nu ska vi strax bege oss hem till våra kompisar för lite julfika. Ha de gött så länge!


Kommentarer

  1. Jag har också gjort en i år och det blev vanlig löksill med kryddpeppar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar