Brysselkålsgratäng med bacon

Måndag igen! Helgen har varit bra, fick en del gjort i trädgården som jag berättade i förra inlägget. Lite träning fick jag in också ;-) Tog en löprunda igår morse innan frukost. Så fin morgon, soligt och skönt! Då är det inte svårt att springa alls. Har dock dragit ner lite på löpningen då jag får problem med fötter och ben om jag springer för mycket, passar väl rätt bra nu när det blir kallare också att köra mer inomhusträning istället. Det får bli löpning en dag på helgen, då jag kan springa innan frukost vilket jag tycker är allra bäst!
Har turen att ha en fin ridväg runt området som jag kan springa på! Härlig morgon!

Förresten vilken måne det har varit de senaste kvällarna. Jättevackert! Svårt att få bra kort dock men ni ser ju lite hur den såg ut :-)


Igår gav jag mig på Crock poten igen. Denna gången blev det dock inte så bra. Jag hade ju faktiskt läst att man inte ska ha grädde, creme fraiche eller liknande i poten under för många timmar eftersom det då skär sig men jag var ju ändå tvungen att testa fast med kokosmjölk ;-) Nej, det blev inget bra, det skar sig rejält. Smaken var det dock inget fel på, jättegott. Jag blandade helt enkelt kokosmjölk med massa goda kryddor mm och hällde över kycklingben och grönsaker, körde på låg värme i 7 timmar. Kycklingbenen blev jättegoda och möra men som sagt var, såsen....... :-( Någon som vet hur man ska göra om man vill ha kokosmjölk eller grädde i sin Crock pot, ska man lägga i det sista två timmarna eller hur gör man?

brysselkålsgratäng

Jag gjorde däremot en annan god rätt igår till kycklingbenen som blev jättegod. Brysselkålsgratäng med bacon. Orginalreceptet från Elle mat och vin var med grädde, jag valde kokosmjölk istället och uteslöt krutongerna, de behövs inte ;-)

Ingredienser 4 port
500 g brysselkål
1 pkt bacon
2 dl kokosmjölk (använder Santa Marias creamy)
1 tsk dijonsenap
70 g riven smakrik ost
riven parmesanost

Börja med att rensa och dela brysselkålen i fyra delar. Koka nästan mjuka i saltat vatten.

Skiva baconet och stek krispigt. Tillsätt kokosmjölk, senap och riven ost (ej parmesanosten). Häll av brysselkålen och tillsätt till baconet. Rör om och häll ner i en ugnsform. Riv över lite parmesanost.

In i ugnen på 225 grader ca 15 min.


brysselkålsgratäng
Brysselkålsgratäng med kycklingben.

Kommentarer

  1. Det där såg jättegott ut! Jag har "hittat" brysselkålen nu på äldre dag. :-)

    Jag är också nybörjare på Crock Poten. Har ingen aning hur man gör med grädde och kokosmjölk. Jag är också osäker på hur mycket vätska som behövs i den för att maten ska bli tillagad. Om kött kan ligga ovanpå vätskan... det ångar ju ganska mycket i den så det borde ju bli varmt även ovanifrån. ???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vätskan behöver inte vara över köttet, så mycket vet jag, tror inte man behöver någon vätska alls om man inte ska köra den väldigt länge då förstås ;-)

      Radera

Skicka en kommentar