Rättika- och blomkålsgratäng


Rättika är en rotfrukt som jag faktiskt aldrig använt i matlagningen förut, tror inte ens jag smakat på den! Rättika är en jättebra ersättare för potatis när man vill göra en "potatisgratäng" men inte vill äta så mycket kolhydrater. Rättikan innehåller nämligen bara 2,5 g kolhydrater/100 g vilket ju är kanon :-)

Jag gjorde en gratäng på inte enbart rättika utan jag tog även blomkål i som jag tycker är så gott. Jag hade sardeller i min gratäng vilket man givetvis kan utesluta om man vill. Så här gjorde jag:

Ingredienser
ca 500 g rättika
ett halvt blomkålshuvud
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
4 sardeller
4 dl vispgrädde
1½ dl creme fraiche
salt och peppar
riven västerbottensost

Börja med att skala och skiva rättikan i tunna skivor. Skiva även blomkålen eller dela i buketter. 

Lägg allt i en stor kastrull och häll över grädden och creme fraichen. Låt koka upp.

Hacka lökarna tillsammans med sardellerna och lägg i kastrullen. Blanda runt och låt koka ca 10 min.

Häll över allt i en smörad ugnsform, häll över den rivna osten, in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min.

Jag serverade gratängen till fläskkotletter i tomatsås, recept finns HÄR.

rättikagratäng

Kommentarer