Ugnsrostad majskyckling med chili/lime smak

ugnsrostad majskyckling

Köper ni majskyckling någon gång? Det är faktiskt rätt så stor skillnad på smaken mot en vanlig kyckling tycker jag. De är ju lite dyrare förstås men man kan ju tex passa på när det är "röd" prislapp på dem vilket händer rätt så ofta, i alla fall i min butik ;-) Två majskycklingar fick åka in i ugnen i lördags hos oss. Jag "kletade" först in de i en smörkryddblandning vilket ger en mycket saftig och god smak. Så här gjorde jag.

Ingredienser
2 st majskycklingar
smör
chili och lime krydda från Santa Maria (eller någon annan kryddblandning du gillar)
2 st vitlöksklyftor
salt och peppar
en citron
olivolja

Börja med att blanda ihop smöret med kryddorna och pressade vitlöksklyftor. Gör sedan snitt i kycklingens klubbor  och i skinnet på ovansidan. Pressa sedan in kryddsmöret och smeta ut det över hela kycklingen.

Tryck in en halv citron i kycklingen, krydda lite extra på utsidan och ringla över olivolja. Lägg kycklingarna i en ugnsform, gärna med ett galler i botten. In i ugnen på 180 grader i ca 1 timme och 20 min. Ta ut kycklingen och kika så att den är klar.

Det har nu förhoppningsvis bildats en god fond i botten av ugnsformen. Ta denna och gör en sås på! Så här gjorde jag:

Ingredienser sås:
fonden från kycklingen
grädde, ca 1 dl
creme fraiche, ca 1 dl
philadelphiaost, ca ½ dl
en klick rödavinbärs gelé
lite soja
salt och peppar

Häll fonden i en kastrull och koka ner den litegrann. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Blir såsen inte tillräckligt tjock så tillsätt lite mer philadelphiaost, fungerar som redning.

Servera det hela med tex ugnsrostade grönsaker och NJUT!! Detta blev helt fantastiskt gott, alla smaskade glatt i sig maten :-)



Kommentarer

  1. Vad gott! Majskyckling är inte så dumt, men den ekologiska är ännu godare. tyvärr oftast dyrare också...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar