Röda vinbärsgelé, shopping och stoooort paket från Bagaren och Kocken

röda vinbärsgele

Idag var vi iväg och shoppa dagis/skolkläder till barnen. Insåg ju att lille Rasmus faktiskt ska börja inskolas på dagis om ca 2 veckor och han äger inga regnkläder ;-) och eftersom jag har semester veckan ut så insåg vi att det var lika bra att få det gjort nu innan jag börjar jobba. Det blev två set regnkläder från Stadium, nya träningskläder till Isabella.....inget till mig fast jag också skulle behöva nya träningskläder men men, det får bli en annan dag, det är faktiskt lättare att åka iväg själv och handla kläder till sig själv, inga som suckar och tycker det tar lång tid ;-)

När vi kom hem så fick jag sms om att jag hade paket från Bagaren och Kocken att hämta ut. Ett stoooort paket visade det sig. Har beställt massa med prylar som jag fick packat upp, rena julafton! Bland annat en köttkvarn till min Kitchen Aid som ska testas imorgon. Får visa er alla prylarna imorgon, tog inga kort tyvärr. Tog bara kort på muggarna från Rice och de finner ni på min Instagramsida om ni vill kika :-)

Hann även med att göra röda vinbärsgelé idag. Har en vinbärsbuske och den verkligen dingnar av härligt röda bär så nu var det verkligen dags att göra lite gelé, det är ju så gott att ha till höstens och vinterns grytor och goda såser ;-) Så här gör jag:

Ingredienser
1 liter röda vinbär
1 dl vatten
ca 8-9 dl socker per avrunnen liter saft

Plocka och skölj ca 1 liter röda vinbär. De behöver inte rensas även om jag gjorde det. Koka bär och vatten i ca 10 min, pressa bären mot kanten för att få ut så mycket saft som möjligt. Sila av saften och koka upp igen. Tillsätt sockret och blanda tills det har löst upp sig. Låt koka ca 10 min. Ta bort hinnan som bildas och häll upp i rengjorda burkar.

Nej, nu ligger båda barnen i sängen och snart börjar det en Bond-film på tv så dags att stänga ner locket ;-)



Kommentarer